نحوه ی تشکیل و ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی کامل ترین نوع شرکت اشخاص است. ثبت شرکت به موجب ماده 116 قانون تجارت، شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض است(ماده 116 قانون تجارت)

 از نظر تاریخی شرکت تضامنی سابقه ای طولانی دارد و از حقوق روم اقتباس شده و به ویژه در قرون وسطی به شکل فعلی آن، در اروپا رواج یافته است. در حال حاضر شرکت تضامنی که تقریباً در نظام حقوقی همه کشورها وجود دارد، بسیار مورد استفاده است؛ در حالی که خطر تاسیس آن برای شرکا، به سبب مسئولیت نامحدودی که در قبال طلبکاران شرکت دارند،بر کسی پوشیده نیست.

در واقع علت این وضعیت، فایده عملی این شرکت برای کسانی است که به یکدیگر اعتماد کامل دارند و سرمایه زیادی نیز برای تشکیل شرکت ندارند؛مانند پدری که می خواهد با فرزند یا فرزندانش شریک شود، برادران و خواهرانی که پس از فوت پدر می خواهند تجارتخانه او را اداره کنند یا دوستانی که به یکدیگر اعتماد کامل و متقابل دارند.

نام شرکت تضامنی:
داشتن اسم مخصوص در شرکت های تجارتی به طور کلی و در شرکت های تضامنی به طور خاص از نظر مسئولیت شرکا در مقابل اشخاص ثالث دارای اهمیت ویژه ای است.در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.

در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک،یا شرکایی که ذکر شده است،عبارتی از قبیل ( و شرکا) یا (و برادران) قید شود.(ماده 117)

در شرکت های خانوادگی بعد از ذکر نام شریک اصلی عبارت( و پسران) یا (و برادران) ذکر می گردد.ذکر نام شخص در اسم شرکت از مختصات شرکت تضامنی ( و نسبی) است و سایر شرکت ها حق چنین کاری را ندارند.

تشکیل و ثبت شرکت تضامنی:

غیر از شرایط کلی که در قراردادها باید از لحاظ شرایط اساسی معامله در نظر گرفته شود برای تشکیل شرکت تضامنی شرکاء باید شرکت نامه تنظیم و امضاء کنند که حدود و مشارکت و وظایف و اختیارات و حقوق هر یک در آن تصریح گردد. طبق ماده 47 قانون ثبت، شرکت نامه باید به ثبت برسد والا طبق ماده 48 همان قانون سند مزبور در هیچ یک از محاکم پذیرفته نخواهد شد، بنابراین شرکت نامه باید به صورت سند رسمی تنظیم گردد.

ثبت شرکت نامه در شرکت های تضامنی در اداره ثبت شرکت ها به عمل می آید. مفاد شرکت نامه در دفتر ثبت شرکت ها ثبت می گردد و بعداً برای اطلاع عموم آگهی می شود. البته مانعی ندارد که شرکا شرکت تضامنی قبلاَ شرکت نامه را در نزد یکی از دفاتر رسمی به ثبت برسانند ولی در این صورت شرکت مجبور خواهد شد دو حق الثبت پرداخت کند یکی حق الثبت دفترخانه رسمی و یکی حق الثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و چون دفاتر ثبت شرکت ها همان اعتبار دفاتر رسمی را دارند به این جهت اشخاص شرکت نامه را تنظیم می نمایند و بعداَ فقط در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسانند.

در بعضی از کشورها تشریفات ثبت شرکت های تضامنی در دفترخانه رسمی انجام می گیرد و بعداَ شرکاء مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت ها یا دفتر دادگاه تجارت تسلیم می نمایند که مراتب را به اطلاع عموم برساند.

به موجب ماده 1 آیین نامه قانون تجارت مصوب وزارت عدلیه در سال 1311 در هر محلی که اداره ثبت اسناد یا دفتر اسناد رسمی موجود است شرکت های تجارتی که در آن محل تشکیل می شوند باید به موجب شرکت نامه رسمی تشکیل گردند و به موجب ماده 2 آیین نامه مزبور شرکت های تجارتی باید در تهران در اداره ثبت شرکت ها و در خارج تهران در اداره ثبت اسناد مرکز اصلی به ثبت برسند ولی تبصره ماده مزبور مقرر می دارد که در نقاطی که اداره یا دایره یا شعبه اسناد نباشد ثبت در دفتر اسناد رسمی و اگر دفتر اسناد رسمی نیز نباشد ثبت در محکمه ابتدایی یا صلحیه با رعایت ترتیب کافی خواهد بود.

شرکت نامه قرارداد تشکیل شرکت است و تفاوت آن با اساسنامه این است که شرکت نامه عقد شرکت بوده و قصد و رضای شرکاء را برای تشکیل شرکت طبق اصول و شرایطی که در آن پیش بینی می شود اعلام می دارد ولی اساسنامه دستورالعمل و سازمان شرکت است در طول مدت فعالیت شرکت.

آیین نامه قانون تجارت مربوط به اسنادی که باید برای ثبت شرکت تسلیم اداره ثبت شرکت ها گردد تنظیم شرکت نامه را برای کلیه شرکت ها اجباری می داند و تنظیم اساسنامه را فقط برای شرکت های سهامی و شرکت های مختلط سهامی اجباری دانسته است. زیرا در شرکت های سهامی و شرکت های مختلط سهامی که عده ی شرکا زیاد است و عملاَ نمی توانند بر امور شرکت نظارت نمایند لازم است که اصول و قواعد مربوط به اداره و فعالیت شرکت به صورت واضح و روشنی قبلاَ معلوم گردد، در صورتی که در سایر شرکت ها چون عمده شرکا کمتر است و هر کدام از آن ها می توانند بر امور شرکت نظارت کنند قانونگذار قیود کمتری در نظر گرفته است.

عملاَ کلیه شرکت ها برای تنظیم امور خود حتی در مواردی که قانون تنظیم اساسنامه را اجباری نکرده است، برای شرکت علاوه بر شرکت نامه اساسنامه هم تهیه می کنند. ولی در بعضی از موارد شرکاء در شرکت تضامنی فقط به تنظیم شرکت نامه اکتفا می کنند. منتهی آن را قدری مفصل تر می نویسند تا نکات لازم برای اداره امور شرکت و شرایط فعالیت آن درج گردد.

قانون تجارت راجع به طرز تنظیم شرکت نامه ساکت است ولی اداره ثبت شرکت ها نمونه های شرکت نامه را بطور چاپی تنظیم نموده است که موسسین شرکت ها موظفند نکاتی را که در آن قید شده است تعیین کنند. بنا به مراتب بالا حداقل مسائلی که در شرکت نامه باید قید شود به موجب نمونه های چاپی اداره ثبت شرکت ها عبارتند از: نام شرکت، نوع شرکت، موضوع شرکت، مراکز اصلی شرکت و نشانی کامل آن، اسامی شرکاء یا موسسین، شناسنامه و محل اقامت آن ها، مبدا تشکیل شرکت و مدت آن، سرمایه شرکت اعم از نقدی و جنسی، میزان سهم الشرکه شرکاء، مدیران شرکت و اختیارات آنن ها و اشخاصی که حق امضاء دارند، موقع رسیدگی به حساب و ترتیب تقسیم سود شرکت، فسخ شرکت، محل شعب شرکت، بازرسان شرکت، سایر شرایط.

تشکیل شرکت تضامنی مستلزم تحقق شرایط زیر است:

-تنظیم قرارداد مبنی بر ترسیم نحوه همکاری و توافق شرکا
-تهیه اساسنامه مبنی بر اصول و قواعد حاکم بر امور جاری و مدیریتی شرکت
-پرداخت سرمایه نقدی شرکا به حساب تعیین شده از سوی شرکت
-تقویم فهرست سرمایه غیر نقدی شرکا و تسلیم آن به دفتر شرکت پس از ارزیابی کارشناس رسمی
به هنگام تاسیس شرکت،اساسنامه مربوط به آن نیز که در واقع آیین نامه داخلی شرکت می باشد باید توسط موسسین تنظیم گردد.

حدود مسئولیت مدیر یا مدیران شرکت تضامنی همان است که در ماده ی 51 مقرر شده است. در شرکت های تضامنی اگر سهم الشرکه یک یا چند نفر غیر نقدی باشد، باید سهم الشرکه مزبور، قبلاَ به تراضی تمام شرکا تقویم شود. در شرکت تضامنی هیچ یک از شرکاء نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند، مگر به رضایت تمام شرکا.

مادام که شرکت تضامنی منحل نشده مطالبه قروض آن باید از خود شرکت به عمل آید و پس از انحلال طلبکاران شرکت می توانند برای وصول مطالبات خود به هر یک از شرکا که بخواهند و یا به تمام آن ها رجوع کنند. در هر حال هیچ یک از شرکاء نمی توانند به استناد این که میزان قروض شرکت از میزان سهم او در شرکت تجاوز می نماید، از تادیه قروض شرکت امتناع ورزند. فقط در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آن ها در تادیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود که در شرکت گذاشته است، آن هم در صورتی که در شرکت نامه ترتیب دیگری اتخاذ نشده باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی عبارتند از:

-دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده 
-دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
-اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
-تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکاء،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشند)
-تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
-اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت امضای هیئت مدیره،مدیر عامل
-دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره
-دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین
-اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت تضامنی توسط وکیل صورت پذیرد.

ثبت و انحلال شرکت تضامنی:
انحلال شرکت تضامنی باید طبق ماده (200 قانون تجارت) ناظر به مواد 195 و 197 همان قانون و برابر نظامنامه وزارت عدلیه اعلام شود. این نظامنامه در ماده 9 خود می گوید: "در هر موقع که تصمیماتی راجع به تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معینه یا تغییر در تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا تغییر دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکاء ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می یابد و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده 58 قانون تجارت اتخاذ شود،مقررات این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله نیز رعایت شود".

شرکاء شرکت تضامنی مکلفند که انحلال خود را با تقدیم مدارک مقرر بدواً در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند و سپس در ظرف اول از تاریخ ثبت،انحلال آن را به هزینه خود شرکت توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت منتشر نمایند.

چند نکته:
-برخلاف شرکت های سهامی قانون گذار حداقلی برای سرمایه شرکت تضامنی پیش بینی نکرده است.بنابراین میزان سرمایه آن هر مقداری می تواند باشد و تماماَ به تصمیم شرکا واگذار شده است.
-چنانچه اساسنامه در خصوص تضامن شرکاء ترتیبی برخلاف قانون تجارت تجویز نماید، مراتب صرفاَ بین شرکا نافذ بوده و در قبال اشخاص ثالث بلااثر است.
-مطابق ماده 195 قانون ثبت، ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی است و تابع مقررات ثبت شرکت ها است.

[ بازدید : 2 ]

[ شنبه 22 ارديبهشت 1403 ] 14:23 ] [ fediii ]

[ ]

ثبت تغییرات در شرکت سهامی خاص و لزوم ثبت آن

ثبت تغییرات در شرکت سهامی خاص با توجه به اساسنامه آن عبارتند از: الف)تغییر نام شرکت  ب)تغییر موضوع شرکت  ج)تغییر محل شرکت  د)نقل و انتقال سهام (اگر طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره باشد)   ه)نقل و انتقال سهام(اگر طبق اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده باشد)

 در ذیل به بررسی ثبت شرکت  مراحل و مدارک هر یک از این موارد به طور جداگانه می پردازیم:

الف) تغییر نام شرکت سهامی

جهت تغییر نام شرکت سهامی مراحل ذیل باید گذرانده شود:

  1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.
  2. رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت
  3. بعد از تنظیم صورتجلسه،اصل صورتجلسه به انضمام:
    الف: لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنان رسیده است.
    ب: اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت تحویل اداره ثبت شرکت ها خواهد شد.
    یادآوری: قبل از تحویل صورتجلسه تغییر نام، متقاضی می بایست نسبت به پرداخت حق الثبت اقدام نماید.

نمونه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص تغییر نام شرکت سهامی

مجمع عمومی فوق العاده شرکت ................ سهامی خاص به شماره ثبت شده ........ در تاریخ .................. ساعت .................. با حضور اکثریت/کلیه سهامداران در محل شرکت تشکیل و نسبت به تغییر نام شرکت تصمیم ذیل اتخاذ گردید: در اجرای ماده 101 قانون تجارت:
الف)1.آقای/خانم............................به سمت رئیس
2.آقای/خانم................................به سمت ناظر
3.آقای/خانم..............................به سمت منشی جلسه انتخاب و سپس به اتفاق آراء تغییر نام شرکت از ...............سهامی خاص به شرکت....................سهامی خاص تصویب شد.
ب)ماده...............اساسنامه بشرح فوق الذکر اصلاح گردید.
ج)به آقای/خانم.....................(احدی از سهامداران/اعضای هیات مدیره/وکیل شرکت)وکالت داده شد که نسبت به پرداخت حق الثبت و تحویل صورتجلسه و امضای ذیل دفاتر ثبت اقدام کند.
امضای هیات رئیسه
رئیس                 ناظر جلسه                      ناظر جلسه                  منشی جلسه
......                      ........                         ..............                 ..............
لیست سهامدارن حاضر در مجمع عمومی فوق العاده مورخ
ردیف              نام و نام خانوادگی                  تعداد سهام                     امضاء
1                     ...................                       .......                        ...........
2                     ....................                      ........                     .............

یادآوری: لیست سهامداران ممکن است در صورتجلسه ذکر شود یا در برگ جداگانه ای که متمم صورتجلسه است ذکر شود.

ب: تغییر موضوع شرکت سهامی

مراحل و مدارک مورد نیاز:

  1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.
  2. رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت
  3. اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس
  4. بعد از تنظیم صورتجلسه،اصل صورتجلسه به انضمام:
    الف: لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنان رسیده است.
    ب: اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت و مجوز اخذ شده تحویل اداره ثبت شرکت ها خواهد شد.

نمونه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده تغییر موضوع شرکت

نام شرکت:.....................
شماره ثبت:...................
سرمایه ثبت شده:.............
مجمع عمومی فوق العاده شرکت ......................سهامی خاص در تاریخ................ساعت....................با حضور اکثریت/کلیه سهامداران در محل شرکت تشکیل و نسبت به تغییر موضوع (یا الحاق موضوع) شرکت اتخاذ تصمیم گردید:در اجرای ماده 101 قانون تجارت:
1.آقای/خانم.................به سمت رئیس
2.آقای/خانم.................به سمت ناظر
3.آقای/خانم................به سمت ناظر
4.آقای/خانم..............به سمت منشی جلسه انتخاب و سپس به به اتفاق آراء تغییر محل شرکت از آدرس(قبلی)................به آدرس (جدید).................................................تصویب شد.
در نتیجه ماده...........................اساسنامه بشرح فوق الذکر اصلاح شد.
به آقای/خانم.........................(احدی از سهامداران/اعضای هیات مدیره/وکیل رسمی شرکت)وکالت داده شد که نسبت به پرداخت حق الثبت و امضای ذیل دفاتر ثبت اقدام کند.
امضای هیات رئیسه
رئیس جلسه                  ناطر جلسه                          ناظر جلسه                     منشی جلسه
..........                         ..........                            ............                        ...........
لیست سهامداران حاضر در مجمع عمومی فوق العاده مورخ
ردیف            نام سهامدار                 تعداد سهام                     امضاء
1               ...............                    ..........                      ...........
2            ...................               ...............                ..............

ج: تغییر محل شرکت سهامی

  1. تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.
  2. رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه ی شرکت
    تذکر 1: در صورتی که اختیار تغییر محل شرکت در اساسنامه به هیات مدیره شرکت تفویض شده باشد هیات مدیره با تنظیم صورتجلسه نسبت به ثبت تغییر محل شرکت اقدام می کند.
    تذکر2: اگر تغییر محل شرکت از یک شهرستان به شهرستان دیگر باشد می بایستی پرونده شرکت به شهرستان مربوطه ارسال گردد.

نمونه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص تغییر محل شرکت سهامی

مجمع عمومی فوق العاده شرکت....................سهامی خاص به شماره ثبت شده.................در تاریخ.............روز..........با حضور اکثریت/کلیه سهامدارن در محل شرکت تشکیل و نسبت به تغییر محل شرکت تصمیم ذیل اتخاذ گردید.اجرای ماده 101 قانون تجارت:
1.آقای/خانم.........................به  سمت رئیس
2.آقای/خانم.......................به سمت ناظر
3.آقای/خانم......................به سمت ناظر
4.آقای/خانم.....................به سمت منشی جلسه انتخاب و سپس به اتفاق آراء تغییر محل شرکت از آدرس(قبلی)................به آدرس(جدید)............................تصویب شد.
در نتیجه ماده .....................اساسنامه بشرح فوق الذکر اصلاح شد.
به آقای/خانم...........................(احدی از سهامداران/اعضای هیات مدیره/وکیل رسمی شرکت)وکالت داده شد که نسبت به پرداخت حق الثبت و امضای ذیل دفاتر ثبت اقدام کند.
امضای هیات رئیسه
رئیس جلسه                        ناظر جلسه                    ناظر جلسه                   منشی جلسه
...........                           ..............                     ...........                      ..........
لیست سهامداران حاضر در مجمع عمومی فوق العاده مورخ
ردیف                    نام سهامدار                      تعداد سهام                            امضاء
1                        ................                      ..........                             .........
2                        ...............                       ..........                             ..........

د: نقل و انتقال سهام (اگر طبق اساسنامه بر عهده هیئت مدیره باشد)

مراحل و مدارک مورد نیاز:

  1. تشکیل جلسه هیات مدیره
  2. تنظیم صورتجلسه که به امضای اعضای هیات مدیره و امضای خریداران و فروشندگان سهام رسیده باشد.
  3. فتوکپی شناسنامه سهامداران جدید
  4. برگ مفاصاحساب نقل  و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی کشور
  5. فهرست صاحبان سهام قبل و بعد از نقل و انتقال سهام

مدارک بعد از تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه، تحویل اداره ثبت شرکت ها خواهد شد.
تذکر: چنانچه جلسه هیات مدیره با اکثریت اعضاء تشکیل شده باشد، رعایت مفاد اساسنامه در خصوص حد نصاب ضروری است.

نمونه صورتجلسه نقل و انتقال سهام توسط هیات مدیره

نام شرکت:..............................سهامی خاص
شماره ثبت:.............................
هیات مدیره شرکت...................سهامی خاص در مورخ .........................ساعت..........................روز........................با حضور کلیه اعضاء در محل شرکت تشکیل و در خصوص اجازه و تنفیذ نقل و انتقالات ذیل اتخاذ تصمیم گردید.
1.آقای/خانم.......................با واگذاری کلیه سهام خود(یا تعداد..........سهام)به آقای/خانم...................فرزند..................متولد................بشماره شناسنامه...........................به آدرس ......................................از شرکت خارج شد.
2.آقای/خانم............با واگذاری تعداد..................سهم خود به آقای/خانم..............فرزند .....................متولد...................به شماره شناسنامه......................به آدرس...................سهام خود را از تعداد..........................سهم به تعداد ......................سهم کاهش داد.
امضای اعضای هیات مدیره:
امضای فروشنده سهم یا سهام:
امضای خریدار سهم یا سهام:

ه: نقل و انتقال سهام (اگر طبق اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده باشد)

مراحل و مدارک مورد نیاز:

  1. تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه که به امضای هیات رئیسه و خریدار و فروشنده سهام رسیده باشد.
  2. فتوکپی سهامدار یا سهامداران جدید
  3. اخذ مفاصا حساب (مالیات) نقل و انتقال از سازمان امور مالیاتی کشور(مالیات بر شرکت ها)
  4. فهرست جداگانه صاحبان سهام قبل از نقل و انتقال
  5. فهرست جداگانه صاحبان سهام بعد از نقل و انتقال
    تذکر1: در تنظیم فهرست سهامداران قبل و بعد از نقل و انتقال باید تاریخ جلسه و نام و نام خانوادگی سهامداران و تعداد سهام قید گردیده و به امضای همگی آن ها رسیده باشد.
    تذکر 2: اگر جلسه مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد، ارائه روزنامه شرکت که اگهی دعوت در آن درج شده است الزامی است.

صورتجلسه تنظیمی و سایر مدارک فوق الذکر توسط نماینده قانونی شرکت تحویل اداره ثبت شرکت ها شده و بعد از ثبت صورتجلسه، ذیل دفاتر ثبت امضاء خواهد شد.

نمونه صورتجلسه نقل و انتقال سهام توسط مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده شرکت ........................... سهامی خاص ثبت شده به شماره .......... در تاریخ ........... روز ........... ساعت...................... با حضور اکثریت/کلیه سهامداران در محل شرکت تشکیل و در خصوص نقل و انتقال سهام شرکت بشرح ذیل تصمیم اتخاذ گردید:
الف) ابتدائاً در اجرای ماده 101 قانون تجارت:
1.آقای/خانم...................به سمت رئیس
2.آقای/خانم................به سمت ناظر
3.آقای/خانم..............به سمت ناظر
4.آقای/خانم..............................به سمت منشی جلسه تعیین و رسمیت جلسه اعلام گردید.
ب)نقل و انتقال سهام بشرح ذیل صورت پذیرفت:
1.آقای/خانم........................کلیه سهام خود را به آقای/خانم..............فرزند ..................بشماره شناسنامه....................متولد ...................صادره از................به آدرس ..............................................................واگذار و از شرکت............سهامی خاص خارج شد.
2.آقای/خانم...................تعداد.............................سهم خود را به آقای/خانم.................فرزند............................متولد..................بشماره شناسنامه................صادره از .................به آدرس......................................................واگذار و نتیجتاَ تعداد سهام خود را از سهم به ..........................سهم کاهش داد.
ج)کلیه سهامداران به آقای/خانم.......................(احدی از سهامداران/وکیل رسمی شرکت)وکالت داد تا نسبت به تحویل و ثبت صورتجلسه و سایر مدارک مورد نیاز و امضای ذیل دفاتر ثبت و پرداخت حقوق قانونی اقدام کند.
امضای هیات رئیسه
رئیس جلسه                   ناظر جلسه                      ناظر جلسه                      منشی جلسه
............                      ............                          ..........                       ............
خریدار سهام                                             فروشنده سهام
..............                                                ..............

[ بازدید : 2 ]

[ شنبه 22 ارديبهشت 1403 ] 10:35 ] [ fediii ]

[ ]

ثبت شرکت در قشم

جزیره قشم جزوه استان هرمزگان و در تنگه هرمز واقع است که از موقعیت جغرافیایی بسیار استثنایی بهره مند می باشد. گرفتن کارت بازرگانی فوری این جزیره بین خلیج فارس persian Golf و اقیانوس هند Indian ocean قرار گرفته و دارای خط کشتیرانی ساحلی به ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان می باشد و خط هوایی از فضای جنوب جزیره قشم عبور می نماید. جزیره قشم دروازه خروجی نفت خلیج فارس نیز می باشد که نفت جهان از آن عبور می کند و نسبت به جزایر دیگر خلیج فارس دارای امتیاز و رجحان بیشتری می باشد. جزیره قشم در اجرای قانون منطقه آزاد می توانند از نظر اقتصادی بازار مهمی برای کل جمعیت ایران و کشورهای منطقه باشد.

زیرا با جذب سرمایه های خارجی و سرمایه گذاری مشترک با قراردادهایی مانند join-venture و استفاده از نیروی کار انسانی ارزان می توان امکانات تامین نیازهای مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی و ساخت قطعات و تجهیزات و صنایع دستی را فراهم ساخت.همچنین با استفاده از مدیریت شایسته، تمام کردن کالا با قیمت ارزان و قابل رقابت در مقابل کالای مشابه، تبدیل مواد خام به کالاهای واسطه و محصولات نهایی، می توان درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور فراهم ساخت. احداث پل بین جزیره قشم و ساحل استان هرمزگان و ایجاد چند اسکله بزرگ به منظور پهلوگیری کشتی های با تناژ بالا،طرح جالبی است که مزایای آن ایجاد مسیری برای لوله آب، گاز، کابل برق، ریل راه آهن و جاده ترابری می باشد. در ضمن چنین مسیری برای ترانزیت کالا از خلیج فارس به آسیای میانه و کشورهای مستقل مشترک المنافع می تواند درآمد اقتصادی قابل توجهی برای کشورمان ایجاد کرده و موجبات اشتغال را برای بیکاری فراهم سازد.

-چگونگی ورود و خروج سرمایه
به موجب ماده 20 ق.ا.م آ ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی در منطقه قشم آزاد می باشد. کل اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی حق دارند با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم، به طور مستقل یا با مشارکت یکدیگر در آن منطقه سرمایه گذاری نمایند. بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی آئین نامه اجرایی آن مصوب 1381 سرمایه تبعه خارجی در ایران به وسیله دولت ایران تضمین گردیده و دولت مکلف است در موردی که به موجب قانون خاص، از سرمایه تبعه خارجی سلب مالکیت کرده یا آن را تصرف و یا ملی نماید، خسارت وارده را جبران کند و سرمایه گذار خارجی می تواند ظرف 1 سال از تاریخ سلب مالکیت یا تصرف و یا ملی شدن، تقاضای جبران ضرر و زیان وارد به خود را به هیات سرمایه گذاری خارجی مستقر در وزارت اقتصادی و دارایی تقدیم کند.

این قانون در مورد تاجر ایرانی که سرمایه کسب شده خود را از خارج به ایران وارد نموده نیز حاکم می باشد. خروج سرمایه و سود حاصل از آن طبق قانون مزبور از منطقه آزاد، منع قانونی ندارد. حقوق مالکیت فکری مانند علایم، اختراعات، طرح های صنعتی و نام تجارتی که به نام سرمایه گذار خارجی در ایران به ثبت رسیده است مورد تضمین می باشد و اختلافات قراردادی بین سرمایه گذار خارجی و ایرانی بر اساس قرار داد حل و فصل می گردد.

زمین در منطقه آزاد قشم به سرمایه گذار خارجی به صورت اجاره واگذار می شود ولی سرمایه گذار ایرانی می تواند علاوه بر خرید زمین یا اجاره آن و تعیین نوع فعالیت نسبت به اخذ مجوز اقدام نماید.

ثبت مالکیت فکری
ثبت شرکت، موسسه، علائم، اختراعات یا طرح های صنعتی در منطقه آزاد قشم مجاز می باشد و مالکیت حقوق حاصل از آن ها و یا امتیازات راجع به قراردادهایی مانند دانش فنی، فن آوری و غیره مورد تضمین دولت می باشد.

معافیت مالیاتی
تاجر خارجی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی و ایرانی که با ارز خارجی به فعالیت های اقتصادی در منطقه قشم می پردازد از تاریخ بهره برداری به مدت 15 سال از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می باشد.

تاسیس بانک ایرانی و شعبه بانک خارجی در منطقه آزاد قشم
متقاضی می تواند درخواست خود را در مورد تاسیس بانک ایرانی یا شعبه بانک خارجی به سازمان آزاد قشم تبدیل نماید که پس از تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای عالی مناطق آزاد مجوز لازم صادر می گردد. همچنین تاسیس صرافی در قشم پس از کسب مجوز از منطقه آزاد امکان پذیر می باشد.

به طور کلی در مناطق آزاد ایران ارز با منشاء خارجی و ارز با منشاء داخلی تفاوتی ندارد.بانک مجاز است در منطقه بدون استفاده از ارز دولتی اقدام به گشایش اعتبار اسنادی letter of credit نماید بقیه عملیات بانکی از قبیل پایاپای جهت انجام مبادلات بانکی طبق دستورالعمل های مربوط صورت می گیرد.

عوارض گمرکی و مقررات صدور برگ سبز
تولید کننده در منطقه آزاد باید مطابق با درصد ارزش افزوده کالای ساخته شده در منطقه را با پرداخت عوارض گمرکی جزو واردات به کشور محسوب و بقیه محصولات تولید شده را به عنوان صادرات به خارج از کشور منظور نماید.هر مسافر یک مرتبه در سال می تواند از کالاهای همراه خود از قبیل وسایل مسافرت و اشیاء شخصی از پرداخت  حقوق گمرکی و سود بازرگانی به میزان ارز تعیین شده به شرط غیر تجاری بودن از خارج به داخل کشور انتقال دهد همچنین می تواند با دریافت برگ سبز کالا تا میزان ارز مجاز،همراه داشته باشد.

به طور خلاصه ورود کالا به منطقه آزاد از حقوق گمرکی و عوارض (5/1% شهرداری-5/1% مالیات) با رعایت این آیین نامه معاف می باشد. ورود مسافر یا گردشگر از کشور خارجی نیز به منطقه آزاد، از حقوق گمر کی و عوارض معاف است.

در منطقه آزاد شخص می تواند تولید کند و محصول آن را صادر نماید. در این صورت از حقوق گمرکی و عوارض معاف می باشد. چنانچه درصدی از امکانات داخل استفاده کرده باشد به هنگام ورود کالا به داخل کشور به همان میزان معافیت از حقوق گمرکی تعلق می گیرد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت:

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در قشم

-فتوکپی شناسنامه و کارت ملی شرکا و مدیران شرکت
-دو نسخه اساسنامه
-دو نسخه شرکتنامه
-دو نسخه تقاضانامه
-دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس
-ارائه تاییدیه پرداخت حق الثبت
-دریافت مجوز فعالیت اقتصادی

مدارک لازم برای ثبت شرکت با سهامی خاص در قشم

-کپی شناسنامه و کارت ملی سهامداران
-دو نسخه اساسنامه
-دو نسخه اظهارنامه
-دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس
-دو نسخه صورتجلسه اولین جلسه هیئت مدیره
-گواهی بانکی دال بر تادیه پرداخت حداقل 35% سرمایه به یکی از بانک های منطقه به نام شرکت در شرف تاسیس
نکته:چنانچه تمام یا بخشی از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد ارائه ارزیابی قیمت آورده غیر نقدی کارشناس رسمی الزامی است.
-ارائه تاییدیه پرداخت هزینه حق الثبت
-دریافت مجوز فعالیت اقتصادی

پروسه ثبت شرکت در قشم:
-دریافت مجوز ثبت شرکت از طریق معاونت اقتصادی سازمان
-تکمیل مدارک فوق و پرداخت حق الثبت
-تکمیل اطلاعات خواسته شده و تعیین نام

[ بازدید : 2 ]

[ جمعه 21 ارديبهشت 1403 ] 21:38 ] [ fediii ]

[ ]

طبقه بندی بین المللی علائم صنعتی و تجاری

علائم تجاری دارای طبقه بندی بین المللی است که مشخص می کند هر علامت برای ثبت شدن، الزاماً باید در چه دسته بندی قرار گیرد. گرفتن کارت بازرگانی فوری  طبقه بندی بین المللی علائم تجاری در 45 مورد به شرح زیر است:
طبقه 1- مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع، علوم عکاسی و همچنین کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزین های مصنوعی پردازش نشده، پلاستیک های پردازش نشده، کودهای گیاه، ترکیبات اطفاء حریق، مواد آبکاری و جوشکاری فلزات، مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذایی، مواد دباغی،چسب های صنعتی.

طبقه 2- رنگ روغن، جلا، لاک، مواد ضد رنگ زدگی و جلوگیری کننده از فاسد شدن چوب، مواد رنگی، مواد تثبیت رنگ، رزین یا صمغ های خام طبیعی، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.

طبقه 3- ترکیبات سفید کننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس، مواد مخصوص تمیز کردن، براق کردن، لکه گیری و ساییدن، صابون، عطریات، روغن های اسانس، مواد آرایشی، لوسیون های مو، گرد و خمیر دندان

طبقه 4- روغن ها و گریس های صنعتی،روان کننده ها،ترکیبات گردگیری،مرطوب کردن و جذب رطوبت،انواع سوخت(شامل سوخت موتور)و مواد روشنایی،انواع شمع و فتیله چراغ

طبقه 5- مواد دارویی و بیطاری، مواد بهداشتی برای مصارف پزشکی، مواد رژیمی برای مصارف پزشکی، غذای کودکان، انواع گچ شکسته بندی، لوازم زخم بندی، مواد پر کردن دندان، موم دندانسازیی، ضد عفونی کننده ها، مواد نابود کننده حشرات موذی، قارچ کش، مواد دفع نباتات هرزه

طبقه 6- فلزات عادی و آلیاژهای آن ها. مواد ساختمانی فلزی، ساختمان های فلزی قابل حمل، مواد فلزی خطوط راه آهن، کابل ها و سیم های غیر برقی از جنس فلزات عادی، آهن آلات، اقلام کوچک فلزی، لوله و مجراهای فلزی، گاو صندوق، اجناس ساخته شده از فلزات عادی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، سنگ های معدنی فلزات

طبقه 7- انواع ماشین و ماشین های افزار، انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقلیه زمینی)، قفل و بست حلقه های اتصال قطعات ماشین ها و قطعات انتقال قوه (به غیر از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسایط نقلیه زمینی) لوازم و ابزار کشاورزی (به استثنای ابزارهای دستی) ماشین جوجه کشی

طبقه 8- انواع ابزار و لوازم دستی (که با دست کار می کنند) سرویس کارد و قاشق و چنگال، سلاح کمری، تیغ

طبقه 9- اسباب و آلات علمی، دریانوردی، مساحی، عکاسی، سینمایی، بصری، وزن کردن، اندازه گیری، علامت دادن، کنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش، اسباب و لوازم هدایت، قطع و وصل، تبدیل، ذخیره سازی، تنظیم یا کنترل جریان برق، آلات و اسباب ضبط، انتقال یا تکثیر صوت یا تصویر، اسباب ذخیره اطلاعات مغناطیسی، دیسک های قابل ضبط، ماشین های فروش خودکار و مکانیسم دستگاه هایی که به سکه کار می کنند، صندوق های ثبت مبلغ دریافتی، ماشین های حساب، تجهیزات داده پردازی و رایانه ای، دستگاه آتش نشانی

طبقه 10- آلات و ابزار جراحی، پزشکی، دندانسازی و بیطاری، اندام های مصنوعی، دندان و چشم مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد بخیه زنی

طبقه 11- دستگاه  های روشنایی، حرارتی، مواد بخار، طبخ، خنک کردن، تهویه، تامین آب بهداشتی

طبقه 12- وسائط نقلیه، دستگاه های حمل و نقل زمینی، دریایی یا هوایی

طبقه 13- اسلحه گرم، مهمات و انواع پرتابه (از قبیل موشک، خمپاره و غیره) مواد منفجره، مواد وسایل آتشبازی

طبقه 14- فلزات گرانبها و آلیاژهای آن ها و کالاهایی که با فلزات گرانبها ساخته شده یا با آن ها روکش شده اند و در سایر طبقات ذکر نشده اند، جواهرات، سنگ های گرانبها، اسباب و لوازم ساعت سازی و زمان سنجی

طبقه 15- آلات موسیقی

طبقه 16- کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آن جا که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، مطالب چاپ شده، مواد صحافی، عکس، نوشت افزار، چسب برای مصارف تحریری یا خانگی، لوازم نقاشی، قلم مو نقاشی، ماشین تحریر و لوازم ملزومات دفتری (به استثنای مبلمان) مواد آموزشی و تدریس (به استثنای دستگاه ها)، مواد پلاستیکی برای بسته بندی (که در سایر طبقات ذکر نشده اند) حروف و کلیشه چاپ

طبقه 17- لاستیک، کائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، میکا (سنگ طلق) و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پلاستیک دارای شکل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر کالاها، مواد بسته بندی، درپوش گذاری، انسداد و عایق بندی، لوله های قابل ارتجاع غیر فلزی

طبقه 18- چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از آن ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پوست حیوانات، چمدان، کیسه و کیف های مسافرتی، چتر، چتر آفتابگیر و عصا، شلاق، یراق و زین و برگ

طبقه 19- مواد و مصالح ساختمانی (غیر فلزی)، لوله های غیر فلزی سخت و غیر قابل انعطاف برای استفاده در ساختمان، آسفالت، قیر و قطران، ساختمان های متحرک غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی

طبقه 20- مبلمان و اثاثیه، آیینه، قاب عکس، کالاهای ساخته شده از چوب، چوب پنبه، نی، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، صدف مروارید، کف دریا و بدل کلیه این مواد یا ساخته شده از پلاستیک (که در سایر طبقات ذکر نشده اند)

طبقه 21- ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه (که از فلزات قیمتی ساخته یا روکش نشده اند)، شانه و ابر و اسفنج، انواع برس قلم مو (به استثنای قلم موهای نقاشی)، مواد ساخت برس، لوازم نظافت و تمیز کاری، سیم ظرفشویی، شیشه کار شده یا نیمه کار شده (به استثنای شیشه مورد استفاده در ساختمان ها) شیشه آلات، اشیا ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشده اند.

طبقه 22- طناب، ریسمان، تور، چادر، سایبان، برزنت، (تارپولین)، بادبان و شراع، کیسه و گونی که در طبقات دیگر ذکر نشده است، مواد لایی و لایه گذاری و پوشال (به استثنای لاستیک و پلاستیک)، مواد خام لیفی برای نساجی

طبقه 23- انواع نخ و رشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی

طبقه 24- محصولات نساجی و پارچه ای که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، انواع روتختی و رومیزی

طبقه 25- انواع لباس و پوشاک، پاپوش و پوشش سر

طبقه 26- انواع توری و قلابدوزی، روبان، بند(نوار) حاشیه و قیطان، دکمه، قرن قفلی، سنجاق و سوزن ته گرد، گل های مصنوعی

طبقه 27- انواع فرش، قالیچه، حصیر و زیر انداز، لینولیوم و سایر کف پوش ها، آویزهای دیواری (غیر پارچه ای)

طبقه 28- انواع بازی و اسباب بازی، لوازم ورزشی و ژیمناستیکی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، تزیینات درخت کریسمس

طبقه 29- گوشت، گوشت ماهی، گوشت طیور و شکار، عصاره گوشت، سبزیجات و میوه جات به صورت کنسرو، خشک شده و پخته شده، انواع ژله، مربا و کمپوت، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن ها و چربی های خوراکی.

طبقه 30- قهوه،چای،کاکائو،شکر،برنج،نشاسته کاسار یا مانیوک(تایپوکا)نشاسته نخل خرما(ساگو)،بدل قهوه،آرد و فراورده های تهیه شده از غلات،نان ،نان شیرینی؛شیرینی جات ،شیرینی یخی،عسل،ملاس یا شیره قند،مایه خمیر،گرد مخصوص شیرینی پزی یا پخت نان،نمک،خردل،سرکه،انواع سس(چاشنی)ادویه جات،یخ

طبقه 31- محصولات کشاورزی،باغداری و جنگلبانی و دانه هایی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند،حیوانات زنده،میوه و سبزیجات تازه،بذر،گیاهان و گل های طبیعی،غذای حیوانات ،مالت(جو سبز خشک شده)

طبقه 32- ماء الشعیر،آب های معدنی و گازدار و سایر نوشیدنی های غیر الکلی،آبمیوه و شربت های میوه ای،شربت و ترکیبات و ترکیبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه 33- ...

طبقه 34- تنباکو،لوازم تدخین،کبریت

طبقه 35- تبلیغات،مدیریت تجاری،امور اداری تجارت،کارهای دفتری و اداری

طبقه 36- بیمه،امور مالی،امور پولی،امور مربوط به معاملات املاک و مستغلات

طبقه 37- ساختمان سازی،تعمیر و بازسازی،خدمات نصب

طبقه 38- مخابرات از راه دور

طبقه 39- حمل و نقل،بسته بندی و نگهداری کالاها،تهیه مقدمات و ترتیب دادن مسافرت ها

طبقه 40- بهسازی و عمل آوری مواد

طبقه 41- آموزش و پرورش،دوره های کارآموزی و تعلیمی،تفریح و سرگرمی،فعالیت های ورزشی و فرهنگی

طبقه 42- خدمات علمی و فناوری و تحقیقی و پژوهش و طراحی در این زمینه،خدمات تجزیه و تحلیل و تحقیقات صنعتی،طراحی و توسعه نرم افزارو سخت افزارهای رایانه ای.

طبقه 43- خدمات عرضه اغذیه و نوشابه،تامین مسکن و محل اقامت موقت

طبقه 44- خدمات پزشکی،خدمات بیطاری،مراقبت های پزشکی،و زیبایی برای انسان ها یا حیوانات،خدمات کشاورزی،باغداری و جنگلداری

طبقه 45- خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می شوند.خدمات امنیتی برای محافظت از افراد،اموال و دارایی ها،خدمات حقوقی و...

[ بازدید : 2 ]

[ جمعه 21 ارديبهشت 1403 ] 18:15 ] [ fediii ]

[ ]

راهنمای ثبت علایم تجارتی

بموجب ماده 30 علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:
الف-علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب-علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند ثبت شرکتها کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
ج-نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

هر کلمه، حرف، حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آن ها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می شود. در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می شوند.

امروزه برخی از کشورها اجازه می دهند شکل هایی از علائم تجاری که قبلاَ مرسوم نبوده اند نیز ثبت شوند. مانند رنگ ها،علائم سه بعدی (شکل یا بسته بندی کالاها)، نشان های قابل شنیدن (صداها) یا نشان های قابل استشمام (بوها) با این حال بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت هایی قائل شده اند و عموماَ اجازه ثبت نشان هایی را می دهند که قابل رویت هستند یا می توان آن ها را بصورت گرافیک نشان داد.

اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه ی استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه  باشد و یا موجبات فریب عموم را فراهم کند، نمی تواند به عنوان یک نام تجاری به کار رود و غیر قانونی تلقی می گردد.

علاوه براین موارد، هر گاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده از آن به تنهایی و یا بر خلاف ضوابط مندرج در قانون استفاده کرده و یا اجازه ی استفاده از آن را صادر نموده یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه ی استفاده از آن را بدهد که موجب فریب مراکز تجاری یا  عمومی نسبت به مبدا و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می کند.

در حقوق ایران، حق استعمال انحصاری علامت فقط به کسی تعلق دارد که علامت را به ثبت رسانیده است (مستفاد از ماده 2 ق.ث.ع.و.ا). ثبت علایم تجارتی اختیاری است مگر در مواردی که قانون، ثبت آن را الزامی دانسته باشد(مستفاد از تبصره 1 ماده 2 ق.ث.ع.و.ا).

به منظور جلوگیری از تقلب و تقلید و از نظر تسهیل نظارت در ساخت کالاهایی که برای مصرف و استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود ماده 1 آیین نامه نصب و ثبت اجباری علایم صنعتی بر روی بعضی از اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی مصوب سوم اردیبهشت ماه 1328 مقرر می دارد: تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مشروحه در ماده 5 اعم از آنکه در داخل ایران و یا در خارج ساخته و وارد کشور شده و در بازار تحت اسم مشخصی با نصب برچسب به معرض فروش قرار می گیرند باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات ذیل تصریح گردد:

  • اسم تجارتی و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبدا
  • شماره ثبت علامت در ایران


قبل از هر چیز لازم به توضیح است که علامت تجاری به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. علامت تجاری حقیقی، ثبت علامت تجاری به نام شخص و علایم تجاری حقوقی به ثبت علامت تجاری به نام شرکت گفته می شود. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن  تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علایم تجاری:

1-تسلیم اظهارنامه از طریق اینترنتی
2-مدارک مثبت هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
3-مدارک نماینده قانونی: چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
4- 10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
5-در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
6-ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
7-استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم(حداکثر 6 ماه)استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8-نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
نکته:در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.

مراحل ثبت علامت تجارتی:
ابتدا مدارک فوق را آماده نمایید، سپس به سامانه مالکیت صنعتی (قسمت ثبت علایم تجاری) به نشانی http://www.ip.ssaa.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت اظهارنامه را با توجه به نوع شخص حقیقی یا حقوقی تکمیل نمایید. متقاضی باید مشخص کند که علامت تجارتی او مربوط به کدام فصل و طبقه است.

پس از طی کردن مراحل مربوطه، مدارک خواسته شده را در سامانه بارگذاری کنید و پس از بازبینی، اطلاعات وارد شده را تایید نمایید. در انتها، می بایست از طریق اینترنتی هزینه اولیه ثبت را واریزکنید. پس از این مرحله شماره اظهارنامه برای شما ارسال خواهد شد.

سپس، اداره ی مالکیت صنعتی، پس از دریافت اظهارنامه، نحوه تنظیم آن را با مقررات تطبیق می دهد و چنانچه نواقصی در آن ها مشاهده نماید مراتب را جهت رفع نقص به متقاضی ابلاغ می کند. در صورت کامل بودن اظهارنامه و چنانچه علامت را قابل ثبت بداند، مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به متقاضی اطلاع رسانی می شود  و مراتب را در روزنامه رسمی با قید نام و نشانی صاحب علامت و کالاهایی که در آن ها از علامت استفاده می شود آگهی نماید.

در صورتی که ظرف 30 روز از تاریخ نشر آگهی اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید (مستفاد از مواد 6،7،9،10،11 آ.ق.ث.ع.و.ا).

پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت برخوردار خواهد بود. با این حال هرگاه به وسیله ی متقاضی ثبت، درباره ی عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل ، علامت قانونا قابل ثبت نبوده است ، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود.هرگاه اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر می نماید. چنانچه ظرف 30 روز از تاریخ نشر آگهی اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید،اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید (مستفاد از مواد 6،7،9،10،11 آ.ق.ث.ع.و.1).

ثبت علامت در دفتر مخصوصی با قید مراتب ذیل به عمل خواهد آمد:

  1. تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
  2. تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات مذکور در ماده یک آیین نامه
  3. الصاق یک نمونه از علامت در محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
  4. حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
  5. امضای درخواست کننده یا قائم مقام او به طریقی که قسمتی از امضای او در روی صفحه و قسمتی در روی علامت باشد.
  6. امضای رئیس شعبه ثبت علائم و یا مقام مقام او

پس از ثبت علامت تصدیقی که حاوی نکات ذیل باشد با الصاق یک نمونه کامل از علامت بر روی آن به صاحب علامت یا نماینده او تسلیم می شود:
1-تاریخ وصول اظهارنامه و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه
2-تاریخ ثبت علامت و شماره ثبت آن
3-اسم و شغل و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
4-نوع مال التجاره و یا محصول و طبقات محصولی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود.
5-تعیین اجزایی که صاحب علامت حق استفاده انحصاری آن را به خود تخصیص ثبت رسیده باشد.
6-تاریخ و شماره و محل ثبت در خارجه در صورتی که علامت قبلاَ در خارجه به ثبت رسیده باشد.
7-تاریخ صدور تصدیق
8-مدت اعتبار ثبت علامت
9-امضای رییس شعبه ثبت علائم تجارتی و مدیر کل ثبت اسناد و املاک

چند نکته:
*هزینه ی واریزی بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی ثبت علایم تجارتی متفاوت می باشد.
*علاوه بر هزینه های واریزی همان طور که گفتیم،هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

مدت اعتبار علامت ثبت شده ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه ی مقرر قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه ی تمدید با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته می شود.

هر ذی نفع می تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن طبق ماده ی 59 در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد. ضمناَ، چنانچه علامت ثبت شده برای مدت 3 سال از تاریخ ثبت بلااستفاده بماند هر شخص ذینفع می تواند ابطال آن را از دادگاه صالحه درخواست نماید.

طبق ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات: "در موارد ذیل متصدی شعبه مذکور در ماده 6 تقاضای ثبت را رد خواهد کرد:
1)در صورتی که علامت مخالف مقررات قانون باشد.
2)در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیندازد"

[ بازدید : 2 ]

[ پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 ] 16:07 ] [ fediii ]

[ ]

تغییرات در سرمایه شرکت سهامی خاص و لزوم ثبت آن

تغییر در سرمایه شرکت های سهامی اعم از سهامی خاص به علت نوسانات اقتصادی و بحران های مالی ممکن است حاصل شود و ضرورتاً ایجاب نماید که سرمایه اولیه شرکت افزایش نموده یا اینکه تقلیل و کاهش یابد و این در موردی است که گزارش هیئت مدیره مبتنی بر تغییر سرمایه شرکت اعم از کاهش یا افزایش بوده و بازرس یا بازرسان شرکت گزارش مزبور را تایید نمایند. ثبت شرکتها در این صورت بر عهده مجمع عمومی فوق العاده است که درباره هریک از موارد دوگانه یعنی افزایش و یا کاهش سرمایه تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.

به موجب ماده 163 لایحه قانونی 1347: "هیات مدیره در هر حال مکلف است در هر نوبت پس از عملی ساختن افزایش سرمایه حداکثر ظرف یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه در قسمت مربوط به مقدار سرمایه ثبت شده شرکت به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند تا پس از ثبت جهت اطلاع عموم آگهی شود. بدیهی است عدم انعکاس تغییرات مربوطه و یا هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم نموده و عدم ثبت مراتب، نافی مسئولیت و جبران خسارات وارده و قصور قانونی شخص خاطی نخواهد بود".

تغییرات در سرمایه شرکت سهامی خاص شامل موارد ذیل می شود:

  1. افزایش سرمایه شرکت
  2. کاهش اجباری سرمایه شرکت
  3. کاهش اختیاری سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت

وفق ماده 157 قانون تجارت سرمایه شرکت را می توان از طریق صدور سهام جدید و یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود افزایش داد. افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص می تواند به یک طریق ذیل که در ماده 158 قانون تجارت احصاء گردیده است صورت پذیرد.

  1. پرداخت مبلغ اسمی سهم به نقد
  2. تبدیل مطالبات نقدی حاصل شده اشخاص از شرکت به سهام جدید
  3. انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت
  4. تبدیل اوراق قرضه به سهام

تذکرات ذیل در افزایش سرمایه شرکت ضروری و رعایت آن الزام آور است.

الف) فقط در شرکت های سهامی خاص تادیه مبلغ اسمی سهام جدید به غیر نقد نیزمجاز است.
ب) اندوخته قانونی شرکت قابل انتقال به سرمایه نیست.
ج) اگر سرمایه تعهدی شرکت پرداخت نشده باشد بایستی بدواَ نسبت به پرداخت آن اقدام و سپس افزایش سرمایه صورت پذیرد.
د) در خرید سهام جدید صاحبان سهام شرکت به نسبت سهامی که مالک هستند حق تقدم دارند و این حق قابل نقل و انتقال است که بایستی مراتب به کلیه سهامداران توسط آگهی حق تقدم اعلام گردیده و شرایط و مهلت آن در آگهی ذکر شود.
ه) ذیل کلیه صفحات صورتجلسه و لیست ها بایستی به امضاء هیات رئیسه رسیده و تایید شوند.
لازم به ذکر است که مجمع عمومی فوق العاده با رعایت ماده 162 قانون تجارت می تواند به هیات مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معینی به یکی از طریق مذکور در فوق افزایش دهد.

مدارک مورد نیاز:

1.دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص که متضمن مبلغ سرمایه جدید بوده و باید به امضای کلیه مدیران شرکت رسیده باشد.
2.گواهی بانکی مبنی بر افزایش سرمایه (در صورتی که افزایش از محل نقدی باشد).
3.وفق ماده 187 قانون تجارت، لیست مطالبات نقدی حال شده بستانکاران پذیره نویس که به سهام شرکت تبدیل شده است به انضمام مدارک و اسناد تصفیه آن مطالبات که بازرسان شرکت صحت آن را تایید کرده باشند.
4.صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه
5.صورتجلسه هیات مدیره در اجرای اختیارات تفویضی از مجمع عمومی فوق العاده
6.نسخه اصلی روزنامه حاوی آگهی دعوت سهامداران
7.نسخه اصلی روزنامه حاوی آگهی حق تقدم سهامداران
8.لیست صاحبان سهام حاضر در جلسه با قید نام سهامداران-تعداد سهام و امضاء آنان که به تایید هیات رئیسه جلسه رسیده باشد-
9.لیست صاحبان سهام پس از افزایش سرمایه با قید نام و تعداد و امضاء سهامداران

تذکر: نمونه آگهی دعوت مجمع عمومی فوق العاده که بایستی در روزنامه کثیرالانتشار شرکت درج شود.

کاهش اجباری سرمایه شرکت

سرمایه شرکت در دو مورد بایستی به طور اجباری کاهش یابد:
الف) وفق ماده 34 قانون تجارت: چنانچه سرمایه تعهدی شرکت در مدت مقرر در اساسنامه پرداخت نشود هیات مدیره مکلف است با دعوت از مجمع عمومی فوق العاده نسبت به کاهش سرمایه شرکت تا میزان مبلغ پرداخت شده سرمایه اقدام کند.

ب)وفق ماده 141 قانون تجارت اگر در اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود هیات مدیره مکلف است با دعوت از مجمع عمومی فوق العاده نسبت به انحلال شرکت یا تقلیل اجباری سرمایه شرکت اقدام نماید.

تذکرات لازم:
1.چنانچه مجمع عمومی با حد نصاب اکثریت تشکیل شود بایستی تشریفات دعوت وفق اساسنامه و قانون تجارت رعایت شود.
2.پس از اعمال کاهش سرمایه،به هر طریق نباید سرمایه شرکت از حد مقرر در قانون کمتر شود.

مدارک مورد نیاز:

1.اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که تمام صفحات توسط هیات رئیسه امضا شده است.
2.لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای انان رسیده باشد.

کاهش اختیاری سرمایه شرکت

1.مجمع عمومی فوق العاده شرکت می تواند با پیشنهاد هیات مدیره در مورد کاهش اختیاری سرمایه شرکت سهامی خاص اتخاذ تصمیم نماید مشروط به اینکه:
اولا: بر اثر کاهش سرمایه به تساوی حقوق صاحبان سهام لطمه ای وارد نشود.
ثانیاَ: سرمایه شرکت از حداقل مقرر در قانون (یک میلیون ریال) کمتر نشود.
2.کاهش اختیاری سرمایه از طریق کاهش بهای اسمی سهام به نسبت تساوی و رد مبلغ کاهش یافته در سهم به صاحب آن انجام می گیرد.
3.رعایت مواد 190-191-192-193-194-195-196-197 قانون تجارت برای شرکت الزامی است.

مدارک مورد نیاز:

1.اصل صورتجلسه مجمع که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.
2.لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنان رسیده است.
3.اصل روزنامه کثیرالانتشار شرکت حاوی دعوت و دستور جلسه (اگر مجمع عمومی با حد نصاب اکثریت تشکیل شده باشد)
4.اصل روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت حاوی تصمیم مجمع عمومی درباره کاهش سرمایه موضوع ماده 192 قانون تجارت

[ بازدید : 3 ]

[ پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 ] 15:16 ] [ fediii ]

[ ]

ثبت نام شرکت

نام شرکت عنوانی است که جهت شناسایی شرکت تعیین می شود. هزینه پلمپ دفاتر انتخاب و ثبت نام شرکت، یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل در ثبت شرکت است که به دقت بسیار بالا نیاز دارد، چرا که انتخاب نام مناسب برای شرکت می تواند تمایز آشکاری بین شما و رقبا ایجاد کند. این در حالی است که شرکت هایی که نام کلیشه ای دارند و یا نام خود را تغییر می دهند در نظر دیگران از لحاظ تجاری و کسب و کار به شدت غیر حرفه ای به نظر می آیند.

 تعیین نام هر شخصیت حقوقی همراه با ثبت هر شرکت یا موسسه، منوط به رعایت کلیه ی قوانین و دستورات مربوطه و عندالاقتضاء اخد مجوزهای لازم و ارائه ی کلیه ی مدارک ثبت شرکت خواهد بود.

متقاضیان ثبت نام شرکت با مراجعه به سامانه http://www.irsherkat.ssaa.ir و مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و تکمیل اطلاعات خواسته شده، می بایست 5 نام را انتخاب و در سامانه درج نمایند تا پس از بررسی، کارشناس مربوطه یکی از نام ها را به ترتیب اولویت مورد تایید قرار دهد. چنانچه نتیجه کارشناسی نام، نشانگر وجود تعارض در نام پیشنهادی دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی باشد، مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد نماید و در صورتیکه متقاضی به نتیجه کارشناسی نام اعتراض داشته باشد مراتب را با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام اعلام تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.

در صورتی که در کارشناسی دوم نیز نام پیشنهادی رد شد، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوطه مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل، به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید. نظریه مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، نظر نهایی محسوب می شود.

در انتخاب نام شرکت برای ثبت باید به نکات ذیل توجه داشت:

  • دارای سابقه ثبت نباشد.
  • دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
  • جهت تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.
  • لاتین نباشد.
  • واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد. (در صورت ابهام در خصوص نداشتن معادل فارسی می توان به بانک اطلاعاتی یا کتاب های مرجع و لغت نامه های زبان و ادب فارسی مراجعه نمود و در غیر این صورت از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام کرد).
  • در انتخاب اسامی، از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد استفاده نشود.
  • استفاده از اسامی مشهوره که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع می باشد.
  • از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
  • برای انتخاب نام شرکت، نباید از کلمات کلیشه ای و خسته کننده استفاده کرد.
  • استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
  • استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، لیزینگ و... در نام شرکت یا موسسه، مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.
  • استفاده از اسامی ائمه و نام های متبرکه در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکت های خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و در صورت رعایت سایر موارد، ممکن می باشد.
  • جهت ثبت شرکت های تعاونی، ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست گردد.
  • کلماتی از قبیل ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و... شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه، جزئی از نام محسوب نمی شود.

به موجب دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی:

_نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند.(ماده 2)
_اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.(ماده 3)
_مهلت اعتبار نام تاییدشده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است. در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد. این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.(ماده 4)
_نام شخص حقوقی ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس (تام، ناقص حرکتی، لفظی) آن را ندارد این حق پس از انحلال و ختم تصفیه منتفی می شود.(ماده 5)

_نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد ذیل قابل تایید نمی باشد:
1-نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
2-نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
3-نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد.
4-نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی؛
5-هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.(ماده 6)
تبصره-واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.

_در تعیین نام اشخاص حقوقی، معیارهای ذیل لازم الرعایه است:
1-چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان، ون، ین، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
2-چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد، امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
3-واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند پذیرفته نمی شوند.
4-اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل نوین، برتر، برترین، نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
5-اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی، باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
تبصره-چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد، فقط در صورت ارائه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره، قابل ثبت است.

_نام های تایید شده، قابل انتقال به غیر نمی باشد.(ماده 9)
_نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود قابل تغییر خواهد بود.

[ بازدید : 3 ]

[ چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 ] 20:49 ] [ fediii ]

[ ]

تغییر آدرس شرکت ثبت شده

آدرس شرکت مکانی است که هنگام ثبت شرکت مورد نظر در بند 3 اساسنامه ی آن قید می گردد. هزینه پلمپ دفاتر پس از ثبت شدن آدرس شرکت نیز می توان نسبت به ثبت تغییر آدرس شرکت اقدام نمود. اما این تغییر مستلزم طی مراحلی است که در این مقاله قصد داریم به این مراحل بپردازیم.

برای تغییر آدرس شرکت، سهامداران و یا شرکا می توانند با تشکیل صورتجلسه ای با نام مجمع عمومی فوق العاده نسبت به تغییر محل شرکت اقدام نمایند.البته این نکته نیز قابل ذکر است که اختیار تغییر محل شرکت در تبصره ی  بند 3 اکثر اساسنامه های شرکت های سهامی خاص و شرکت های با مسئولیت محدود به هیت مدیره نیز واگذار شده است. در این تبصره آمده است که هیئت مدیره می تواند به هر کجا که صلاح و مصلحت است آدرس شرکت را تغییر دهد و شعباتی برای شرکت تاسیس نماید. لذا ثبت تغییر آدرس شرکت توسط تصمیم هیئت مدیره (در صورتی که در اساسنامه چنین اختیاری به هیئت مدیره داده شده باشد) و یا مجمع عمومی فوق العاده قابل اجرا است.

مراحل ثبت تغییر آدرس شرکت متناسب با نوع شرکت متفاوت است. چنانچه شرکت در طول حیات خود نیاز به تغییر محل پیدا نماید مراحل و مدارک لازم  به شرح ذیل خواهد بود:

تغییر آدرس شرکت سهامی:

  1. تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.
  2. رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت. قابل ذکر است هر گاه اختیار تغییر محل شرکت در اساسنامه به هیات مدیره شرکت تفویض شده باشد، هیات مدیره با تنظیم صورت جلسه نسبت به ثبت تغییر محل شرکت اقدام می کند. چنانچه تغییر محل شرکت از یک شهرستان به شهرستان دیگر باشد، باید پرونده شرکت به شهرستان مربوطه با درخواست هیات مدیره با تصویب و تنظیم صورت جلسه ارسال شود.

تغییر آدرس شرکت با مسؤلیت محدود:

زمانی که شرکت موردنظری که تصمیم به تغییر آدرس آن را داریم شرکت با مسؤلیت محدود باشد مجمع عمومی فوق العاده جلسه ای را تشکیل داده و صورتجلسه ی مربوط به موضوع را تنظیم می نماید که کلیه ی اعضای شرکت (شرکا) با قید کردن مقدار سهام خود باید آن را به امضا برسانند.

در صورتی که تعداد شرکا زیاد باشد مطابق با ماده 109 قانون تجارت، هیأت نظار انتخاب شده و اسامی اعضای هیأت نظارت در صورتجلسه تنظیمی درج می گردد و آنها باید صورتجلسه را امضا کنند. این صورتجلسه باید حداکثر یکماه بعد از تاریخی که مجمع تشکیل شده به وسیله اعضای شرکت یا وکیل رسمی آن به اداره ثبت شرکتها تحویل داده شود و ثبت گردد.

هر زمان اختیار تغییر محل شرکت در اساسنامه ی آن به هیأت مدیره داده شده بود، هیأت مدیره بایدصورتجلسه ای در رابطه با ثبت تغییر محل تنظیم نمایند و اگر تغییر محل از یک شهرستان به شهرستان دیگر صورت بگیرد پرونده شرکت مربوطه مطابق بادرخواست هیأت مدیره و تنظیم و تصویب صورتجلسه به شهرستان مربوطه ارسال می شود.

در رابطه با صورتجلسه تغییر آدرس، نکات ذیل حائز اهمیت است:

  • صورتجلسات باید روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه بعد از امضای اشخاص ذی سمت و با مهر شخصیت حقوقی تهیه و ارسال شود.
  • دور سه نسخه از صورتجلسه و امضای کلیه شرکا.
  • چنانچه تغییر آدرس شرکت از یک خیابان به خیابان دیگر باشد تنها کافی است یک صورتجلسه تغییر آدرس تنظیم نمود.
  •  چنانچه جلسه با اکثریت شرکا تشکیل شده باشد رعایت دعوت شرکت وفق اساسنامه یاقانون تجارت با ارایه مستندات ضروری است.
  • شرکا نام خود را همراه با ذکر میزان سهام در صورتجلسه نوشته و امضا کنند.
  • در صورت زیاد بودن تعداد شرکا هیأت نظارت مرکب از سه نفر از شرکاء تشکیل می شود.
  • الزام به امضای کلیه ی صفحات صورتجلسه.
  • اگر اختیار تغییر محل وظیفه هیأت مدیره باشد صورتجلسه با استفاده از نمونه تنظیم و به مدت 3 روز به اداره ثبت شرکتها ارسال می شود و بارکد پستی در سیستم درج می شود.

مراحل تغییر آدرس شرکت:

_تنظیم صورتجلسه و امضا ذیل تمام اوراق توسط شرکا
_مراجعه به سامانه ی ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir جهت اعلام درخواست تغییر آدرس شرکت
_بارگذاری مدارک و درج اطلاعات خواسته شده در سامانه ی فوق
_ ارسال مدارک از طریق پست به اداره ثبت شرکتها
_مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و پرداخت هزینه های قانونی مقرر جهت اخذ آگهی تغییرات
_ پرداخت هزینه روزنامه رسمی
_ صدور آگهی

[ بازدید : 2 ]

[ چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 ] 19:20 ] [ fediii ]

[ ]

انتقال،اصلاح،استرداد و ثبت اظهارنامه ی اختراع

وفق ماده ی 21 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، اخذکارت بازرگانی فوری انتقال حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه یا اعطاء هر گونه اجازه بهره برداری از آن باید حسب مورد به درخواست کتبی منتقل الیه یا مالک اختراع به مرجع ثبت اعلام و در پرونده مربوط درج گردد.اعمال این تغییر منوط به پرداخت هزینه خواهد بود.

چنانچه متقاضی بخواهد اصلاحاتی را در مورد توصیف،خلاصه توصیف اختراع یا نقشه ها انجام دهد باید صفحاتی از ضمائم که این اصلاحات مربوط به آن ها است را دوباره تایپ کند،به نحوی که کل آن ها یک سند یکپارچه را تشکیل دهد.اضافه کردن بین خطوط،چسباندن،حاشیه نویسی،یا اصلاح به صورت زیرنویس و اقداماتی از این قبیل ممنوع است.
متقاضی به موجب ماده 23،می تواند تا قبل از ثبت اختراع،اظهارنامه خود را اصلاح کند،مشروط بر اینکه از حدود اظهارنامه نخست تجاوز ننماید.درخواست اصلاح با پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه ها انجام می پذیرد.
اظهارنامه ی اختراع ممکن است با درخواست کتبی متقاضی مسترد گردد.در صورت تعدد متقاضیان،این درخواست باید به امضای همه آن ها رسیده و متضمن عنوان اختراع،شماره و تاریخ اظهارنامه باشد.در صورت استرداد اظهارنامه،هزینه های پرداختی مسترد نخواهد شد.چنانچه،اظهارنامه مسترد شده مبنای اظهارنامه های تقسیم شده ی دیگری قرار گرفته باشد،اظهارنامه های بعدی هم مسترد شده تلقی می گردد.
توسعه یا بهبود یک اختراع می تواند موضوع اظهارنامه تکمیلی نیز قرار گیرد،مشروط بر اینکه مکمل و مبین همان اختراعی باشد که در اظهارنامه اصلی ادعا شده است.در این صورت:
1-شماره و تاریخ اظهارنامه اصلی در اظهارنامه تکمیلی ذکر می گردد.
2-تکمیلی بودن اختراع در قسمت توصیف بعد از عنوان درج می شود.
3-اعطای گواهی نامه اختراع به اظهارنامه تکمیلی مشروط به اعطای گواهی نامه اختراع به اظهارنامه ی اصلی است.
4-در صورت ثبت اختراع اصلی،آگهی ثبت اختراع تکمیلی متضمن شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه اصلی است.
در صورت رد اظهارنامه تکمیلی در مهلتی که برای اعتراض به رد وجود دارد،متقاضی می تواند اظهارنامه خود را به طور مستقل ارائه دهد،مشروط بر آنکه مفهوم اختراعی آن با اظهارنامه اصلی یکسان نباشد در این صورت،شماره ای جدید به اظهارنامه مستقل داده می شود و از همان  تاریخ اظهارنامه تکمیلی حق تقدم خواهد داشت.
صدور گواهی نامه ی اختراع تکمیلی تابع همان مقرراتی خواهد بود که برای گواهی نامه اصلی تعیین شده است ولی مدت اعتبار گواهی نامه تکمیلی نمی تواند از مدت اعتبار گواهی نامه اصلی تجاوز نماید.
ادعای اختراع باید عناصر اختراعی را که حمایت از آن درخواست شده است،در چارچوب مشخصه های فنی تعیین کند.هر اختراع می تواند مشتمل بر یک یا چند ادعا باشد.ادعا یا ادعاها باید صریح و منجز بوده و دارای شرایط ذیل باشند:
1-معقول بودن تعداد آن ها با توجه به ماهیت اختراع و شماره گذاری ترتیبی آن ها در صورت تعدد.
2-از اطلاعات افشاء شده در توصیف اختراع فراتر نرود و به طور کامل در توصیف اثبات و مدلل شده باشد.
3-ویژگی های فنی قابل حمایت را با استفاده از جملات مثبت،بیان نماید.
4-جز در موارد غیر قابل اجتناب،از ارجاع به نقشه ها یا توصیف امتناع گردد و تا حد ممکن از به کار بردن عباراتی مانند " همان طور که در توصیف آمد " یا " همان طور که در نقشه ها نشان داده شده " خودداری شود.
5-در صورتی که برای فهم ادعا ارجاع به نقشه ضرورت داشته باشد،پس از بیان ادعا،شماره صفحه نقشه و علامت مشخص کننده ی آن در داخل پرانتز ذکر گردد.
6-مشتمل بر شیوه اجرا و مزایای اختراع نباشد.
پس از احراز شرایط مقرر ذکر شده،آن را در دفتر ثبت وارد و بر روی هر یک از نسخ اظهارنامه،تاریخ دریافت اظهارنامه و شماره آن را قید نموده و نسخه دوم آن را همراه با ضمائم،که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است،بعد از امضاء و مهر و قید تاریخ(ساعت،روز،ماه،سال) وصول آن با تمام حروف،به عنوان رسید به متقاضی مسترد خواهد کرد.
در خصوص اظهارنامه ها،نسخه دوم آن ها همراه با ضمائم توسط و به هزینه مرجع ثبت با پست سفارشی به عنوان رسید به متقاضیان مسترد خواهد شد.در صورت عدم ثبت نیز مراتب به همین ترتیب به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.پاسخ اظهارنامه های واصله به صورت الکترونیکی خواهد بود.

[ بازدید : 1 ]

[ سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 ] 19:49 ] [ fediii ]

[ ]

اظهارنامه ی ثبت علامت تجاری

در ماده ی یک قانون ثبت علایم و اختراعات مصوب اول تیرماه 1318 از علامت تجاری چنین تعریف به عمل آمده است. اخذ کارت بازرگانی فوری علامت تجاری عبارت است از هرگونه علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف،عبارت،مهر و...که برای امتیاز و تشخیص لوازم صنعتی و تجاری تعیین و انتخاب می شود.علامت تجاری معرف و مشخص کننده ی محصولی است که تحت آن علامت عرضه می گردد.علامت تجاری در صورتی که برابر ماده ی 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.

ثبت علامت مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.به موجب ماده ی 106،اظهارنامه ثبت علامت باید در دو نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ،توسط متقاضی یا نمایده قانونی وی امضا شود.
تبصره-در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط به زبان دیگری غیر از فارسی باشد،ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن الزامی است.مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند در جریان بررسی اظهارنامه،ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند.متقاضی باید اظهارنامه ثبت علامت را با پست سفارشی و در چارچوب ماده 167 این آیین نامه به مرجع ثبت تسلیم نماید.
در ماده ی 167 آمده است:
مرجع ثبت مکلف است با تجهیز امکانات فنی نسبت به الکترونیکی کردن مراحل اعم از ثبت داخلی یا بین المللی اختراعات،طرح های صنعتی و علائم از قبیل تسلیم،بررسی،اصلاح و ثبت اظهارنامه،انتشار آگهی و ثبت این مالکیت ها و تمدید اعتبار آن یا اعمال هر گونه تغییرات و انتقالات و همچنین پرداخت های مقرر،اقدامات مقتضی را معمول دارد.
تبصره-تبادل اطلاعات مربوط به ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم با سازمان ها و موسسات ذی ربط می تواند به صورت الکترونیکی انجام شود.
در یک اظهارنامه ی ثبت علامت تجاری می بایست نکات ذیل درج گردد.
1-اسم،شماره ملی،نشانی،کد پستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است،ذکر نام،نوع فعالیت،اقامتگاه،محل و شماره ثبت،تابعیت،مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر آن الزامی است.
2-اسم،شماره ملی،نشانی و کدپستی نماینده قانونی متقاضی،در صورت وجود.
3-اسم،نشانی و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند،در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.
4-الصاق نمونه ای از علامت در کادر مربوط
5-توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت مشتمل بر حروف خاص باشد.
6-ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها به کار می رود،با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی بین المللی
7-ذکر حق تقدم درصورت درخواست
8-رشته فعالیت مالک علامت
9-ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت آن مورد درخواست باشد.
10-در صورتی که علامت مشتمل بر کلمه یا کلماتی غیر از فارسی باشد،درج آوانویسی و ترجمه آن
11-ذکر رنگ،در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد.
12-ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت ثبت آن
13-تعیین ضمائم
چند نکته:
_در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی،امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز ضروری است.
_در صورت تعدد متقاضی ثبت،شخصی که به نمایندگی از سایرین حق مراجعه و مکاتبه با مرجع ثبت و انجام سایر تشریفات اداری لازم،جز دریافت گواهی نامه علامت،را دارد باید با ذکر اقامتگاه تعیین شود.

_اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین نیز نوشته و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.

_در کلیه امور راجع به ثبت و انتشار علائم،مرجع ثبت طبقه بندی کالا و خدمات را بر اساس طبقه بندی بین المللی مورد بررسی قرار می دهد.در صورت وجود عناصر تصویری در علامت،رعایت طبقه بندی مربوط الزامی و به عهده مرجع ثبت است.
_برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه جداگانه استفاده شود.استفاده از یک اظهارنامه برای ثبت یک علامت جهت کالاها و خدمات مندرج در یک یا چند طبقه بلامانع است.
_شخصی که تقاضای ثبت چندین علامت را به طور همزمان می نماید باید برای هر یک از آن ها مطابق مقررات این آیین نامه،اظهارنامه جداگانه ای تسلیم کند.در این صورت،اگر تقاضاها توسط نماینده قانونی به عمل آمده باشد،مدرک اصلی نمایندگی به یکی از اظهارنامه ها و یک رونوشت مصدق آن به هر یک از اظهارنامه های دیگر باید ضمیمه شود.
مدارک ذیل باید ضمیمه اظهارنامه شود:
1-با لحاظ ماده 110 این آیین نامه،نسخه اصلی نمایندگی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
2-ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.
چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد،تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید.در هر حال،علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد.
3-در صورت سه بعدی بودن علامت،ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.
4-مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
5-ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.
6-نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.
7-مدارک مثبت هویت متقاضی
8-رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
9-مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
وفق ماده 112،در صورتی که متقاضی طبق ماده 9 قانون درخواست حق تقدم کرده باشد،هنگام تقاضای ثبت علامت باید درخواست خود را به همراه مدارکی که حاکی از این حق باشد،به مرجع ثبت تسلیم نماید.
این درخواست باید مشتمل بر موارد ذیل باشد:
1-تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی
2-کشوری که اظهارنامه اصلی در آنجا تسلیم شده و یا در صورت منطقه ای یا بین المللی بودن اظهارنامه،اداره ای که اظهارنامه در آن جا تسلیم شده است.
تبصره 1-درخواست حق تقدم باید همزمان با تاریخ تسلیم اظهارنامه تسلیم شود.
تبصره 2-هر گاه حق تقدم دو یا چند اظهارنامه اصلی ادعا شود،می توان با رعایت تبصره (1) فوق،اطلاعات آن ها را در یک درخواست قید و تسلیم نمود.در این صورت مبنای احتساب حق تقدم تاریخ تسلیم نخستین اظهارنامه خواهد بود.
تبصره 3-در صورتی که حق تقدم ادعایی شامل کلیه کالاها و خدمات مندرج در اظهارنامه قبلی نباشد،اشاره به کالاها یا خدماتی که مورد ادعا است ضروری است.
به موجب ماده 113،مدت زمان حق تقدم در ثبت علامت،؛6 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی خواهد بود.در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با روز تعطیل باشد،این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از تعطیل محاسبه خواهد شد.
تاریخ اظهارنامه همان تاریخ وصول اظهارنامه یا تاریخ داده پیام است،مشروط بر اینکه در زمان تسلیم حاوی اطلاعات ذیل باشد:
1-اسم متقاضی
2-نشانی ای که ابلاغ ها باید در آن جا صورت گیرد.
3-نمونه ای از علامت
4-کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها ثبت می شود.
5-پرداخت حق ثبت اظهارنامه
متقاضی می تواند تا قبل از انتشار آگهی موضوع ماده 120 این آیین نامه ضمن درخواست کتبی از مرجع ثبت نسبت به اصلاح نشانی،تغییر نماینده قانونی و کاهش کالاها و خدمات موضوع علامت اقدام نماید.اعمال این اصلاح منوط به پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه ها خواهد بود.
متقاضی یا نماینده قانونی وی در هر زمان قبل از ثبت علامت می تواند ضمن درخواست کتبی از مرجع ثبت،اظهارنامه خود را مسترد دارد.در صورت استرداد اظهارنامه،هزینه های پرداختی مسترد نخواهد شد.
خاطر نشان می شویم،چنانچه قصد دارید یک علامت تجاری  ثبت کنید، کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر، به راحتی این کار را برای شما انجام می دهند.کافیست مدارک لازم را به ما ارائه دهید و باقی امور را به ما بسپارید.
هر اظهارنامه از تاریخ وصول ظرف 15 روز از جهات ذیل مورد بررسی قرار می گیرد.
1-از لحاظ شکل آن که مطابق قوانین و مقررات باشد و هرگاه نواقصی داشته باشد چنانچه تقاضا در ایران به عمل آمده باشد تا دوماه و در صورتی که تقاضای ثبت وسیله کسانی که در خارج اقامت دارند شده باشد تا 6 ماه مهلت رفع نقص داده می شود.
2-از جهت اینکه طبقه نوع کالا با طبقات مربوط تطبیق نماید و در صورت عدم مطابقت کالا با طبقه مندرج در اظهارنامه به درخواست کننده ابلاغ می شود تا نسبت به اصلاح نوع طبقه اقدام نماید.
3-در صورتی که مانعی برای ثبت علامت تجارتی وجود نداشته باشد،یک آگهی در روزنامه منتشر می شود و در آگهی مزبور خصوصیات کالا و مشخصات صاحب علامت قید می گردد.
وفق ماده 117،مرجع ثبت پس از دریافت اظهارنامه و ضمائم مربوط و احراز شرایط مقرر،آن را در دفتر ثبت وارد و بر روی هر یک از نسخ اظهارنامه،تاریخ دریافت اظهارنامه و شماره آن را قید نموده و نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است بعد از امضا و مهر و قید تاریخ(ساعت،روز،ماه،سال)وصول آن با تمام حروف،به عنوان رسید به متقاضی مسترد خواهد کرد.
تبصره-در خصوص اظهارنامه هایی که با پست سفارشی ارسال می شوند،در صورت ثبت اظهارنامه ها،نسخه دوم آن ها همراه با ضمائم توسط و به هزینه مرجع ثبت با پست سفارشی به عنوان رسید به متقاضیان مسترد خواهد شد.در صورت عدم ثبت نیز مراتب به همین ترتیب به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.پاسخ اظهارنامه های واصله در چارچوب ماده 167 این آیین نامه به صورت الکترونیکی خواهد بود.

[ بازدید : 2 ]

[ سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 ] 19:23 ] [ fediii ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]