ارکان تصمیم گیر شرکت تعاونی در ثبت و اداره شرکت

ارکان شرکت تعاونی یعنی ارکانی که در پیشبرد فعالیت ها و اهداف شرکت های تعاونی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و موجب می گردد که شرکت تعاونی به نحو مطلوب تصمیم گیری ، گرفتن کارت بازرگانی فوری اداره و نظارت گردد که مطابق ماده 29 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ارکان شرکت های تعاونی را به سه مورد تقسیم نموده است :
1. مجمع عمومی
2. هیات مدیره
3. بازرس یا بازرسان
مجمع عمومی ( رکن تصمیم گیرنده )
ماده 30 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی می گوید :
" مجمع عمومی که بر اساس این قانون بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور شرکت های تعاونی می باشد از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار آن ها به صورت عادی و فوق العاده تشکیل می شود و هر عضو بدون در نظر گرفتن میزان سهم فقط دارای یک رای است . "
مجمع عمومی به صورت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود.
_ مجمع عمومی عادی
مجمع عمومی عادی عبارت است از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار آن ها که برای تصمیمات جاری سالانه شرکت در محل معین گرد هم می آیند.
_ مجمع عمومی فوق العاده
مجمع عمومی فوق العاده عبارت است از اجتماع اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار برای تصمیمات فوق العاده شرکت از جمله تغییر در مواد اساسنامه یا عزل و نصب و قبول استیفا هیئت مدیره و یا انحلال و ادغام که در محل معین گرد هم آمدند.
وظایف مجمع عمومی عادی :
ماده 34 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی را به شرح ذیل مقرر کرده است :
1. انتخاب هیات مدیره و بازرس یا بازرسان
2. رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی هیات مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان
3. تعیین خط مشی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیات مدیره
4. اتخاذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه
5. اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه در حدود قوانین و مقررات
6. تصویب مقررات و دستورالعمل های داخلی تعاونی
7. سایر وظایفی که قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی قرار می دهد.
8. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های ثبت شرکت .
9. اتخاذ تصمیم در مورد عضویت شرکت تعاونی در شرکت ها و اتحادیه ها و اتاق های تعاون و میزان سهام و یا حق عضویت سالانه پرداختی براساس موازین مقرر در این قانون .
نکته : مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضاء تعاونی و یا اکثریت مطلق اعضاء هیات مدیره و یا بازرسس یا بازرسان با حضور حداقل دوسوم اعضاء کل مجمع تشکیل می شود. در صورتی که بار اول با دوسوم اعضاء تشکیل نشود، بار دوم با نصف به علاوه یک رسمیت خواهد داشت و در نوبت سوم با هر تعداد شرکت کننده رسمیت خواهد یافت.
هیات مدیره ( رکن اداره کننده )
اداره امور تعاونی طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره ای مرکب از حداقل سه نفر و حداکثر هفت نفر عضو اصلی و تا یک سوم اعضاء اصلی علی البدل می باشند که از بین اعضاء برای مدت سه سال و با رای مخفی انتخاب می گردند. اخذ رای برای انتخاب اعضا اصلی در یک نوبت به عمل می آید. حائزین اکثریت بعد از اعضاء اصلی به ترتیب اعضاء علی البدل شناخته می شوند و انتخاب مجدد هر یک از اعضاء اصلی و علی البدل هیات مدیره حداکثر برای دو نوبت متوالی بلامانع است .
ناگفته نماند انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل هیات مدیره با اکثریت نسبی مجمع عمومی می باشد.
پس از انتخاب اعضاء هیات مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیات مدیره ، یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک یا دو نفر را به عنوان منشی انتخاب می کند.
اما در صورت استعفاء ، فوت ، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیرموجه مکرر ( به نحوی که در اساسنامه تعیین می شود ) اعضاء هیات مدیره ، یکی از اعضاء علی البدل به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی در جلسات هیات مدیره شرکت می نماید.
وظایف و اختیارات هیات مدیره :
مطابق ماده 37 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح ذیل می باشد :
1. دعوت مجمع عمومی ( عادی – فوق العاده )
2. اجرای اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی و سایر مقررات مربوط
3. نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد میزان حقوق مدیر عامل به مجمع عمومی
4. قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهم اعضاء به یکدیگر و دریافت استعفای هر یک از اعضاء هیات مدیره
5. نظارت بر مخارج جاری تعاونی و رسیدگی به حساب ها و ارائه به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه تعاونی به مجمع عمومی
6. تهیه و تنظیم طرح ها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم
7. تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکت ها و اتحادیه هایی که تعاونی در آن ها مشارکت دارد.
8. تهیه و تنظیم دستورالعمل های داخلی تعاونی و اقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب
9. تعیین نماینده یا وکیل در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها یا حق توکیل
10. تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز ( یک یا دو نفر از اعضاء هیات مدیره به اتفاق مدیر عامل ) برای قراردادها و اسناد تعهد آور تعاونی
نکته : هیات مدیره مکاف است بلافاصله بعد از انتخاب جهت مدیریت عملیات تعاونی و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیات مدیره فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا از خارج تعاونی برای مدت دو سال به عنوان مدیر عامل آن تعاونی انتخاب کند که زیر نظر هیات مدیره انجام وظیفه نماید. وظایف و اختیارات و حقوق و مزایای مدیر عامل طبق آیین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد بود.
بازرس یا بازرسان ( رکن نظارت کننده )
شرکت های ثبت شده روش های مختلفی را برای نظارت بر عملکرد مالی و غیرمالی مدیران شرکت پیش بینی کرده اند. برخی از شرکت ها مانند شرکت های شخص روش های ساده تری دارد. برخی از شرکت ها که به صورت مختلط و ترکیبی است از سیستم هیات نظار استفاده نموده است و همچنین شرکت با مسئولیت محدود چنانچه تعداد شرکاء بیش از دوازده نفر باشد هیئت نظار را پذیرفته است اما شرکت های سرمایه یا کمیتی که معمولاَ اعضاء یکدیگر را نمی شناسند و تعداد زیادی سهامدار یا عضو دارد از سیستم بازرسی که توسط مجمع عمومی انتخاب می گردد این نظارت را انجام می دهد.
وظایف بازرس یا بازرسان تعاونی :
وظایف بازرس یا بازرسان شرکت های تعاونی به شرح ذیل می باشد :
1. نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه
2. رسیدگی به حساب ها ، دفاتر ، اسناد ، صورت های مالی از قبیل ترازنامه و حساب های عملکرد و سود و زیان ، بودجه پیشنهادی و گزارشات هیات مدیره به مجمع عمومی
3. رسیدگی به شکایات اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذی ربط
4. تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره امور تعاونی به هیات مدیره و مدیر عامل و تقاضای رفع نقص

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/

5. نظارت بر انجام حسابرسی و رسیدگی به گزارش های حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی شرکت و مراجع ذیربط

[ بازدید : 5 ]

[ دوشنبه 28 اسفند 1402 ] 18:29 ] [ fediii ]

[ ]

تیتراسیون آب ژاول به روش یدومتری

آب ژاول در صنعت داروسازی

آب ژاول که با نام های بلیچ (Bleach)، سفید کننده و نام تجاری وایتکس بین مردم شناخته می شود، فقط کاربردهای شست و شو و تمیز کردن ندارد.خریدکوره ازمایشگاهی  آب ژاول طی واکنش الکتروشیمیایی محلول سدیم کلراید (محلول آب نمک) با الکترودهای گرافیتی تهیه می شود. محصول به دست آمده محلول سدیم هیپوکلریت است. این ماده به عنوان منبع غنی از کلر شناخته می شود. با توجه به ارزان قیمت بودن آن، به عنوان ماده اولیه برای واکنش های کلردار کردن یا واکنش های مشابه در صنایع مختلف به خصوص صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. تنها نکته منفی آن، ناپایدار بودن آب ژاول و تغییر کردن سریع غلظت کلر است. اندازه گیری کلر آزاد آب ژاول برای به دست آوردن خلوص آن، قبل از انجام واکنش بسیار مهم است. تیتراسیون آب ژاول روشی مناسب برای این منظور است.


کاربردهای آب ژاول

برخلاف تصور عمومی، آب ژاول فقط کاربرد خانگی برای تمیز و سفید کردن لباس و سطوح ندارد. آب ژاول یک گندزدای قوی است که مصارف متعددی دارد. از جمله کاربردهای این ماده می توان به اضافه کردن آن به فاضلاب برای کم کردن آلودگی ها، ضدعفونی سطوح و البسه بیمارستان ها و صنایعی مانند داروسازی، مواد غذایی، کاغذ و مقوا و کشاورزی اشاره کرد.

چرا اندازه گیری غلظت آب ژاول اهمیت دارد؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است. خاصیت پاک کنندگی و ضدعفونی کنندگی آب ژاول به غلظت سدیم هیپوکلریت بستگی دارد. این ماده به شدت ناپایدار است و حتی با تغییر کم دما نیز ممکن است سدیم هیپوکلریت تجزیه شود و به صورت گاز کلر یا کلر آزاد درآید. با استفاده از یک تیتراسیون ساده می تواند غلظت آب ژاول را به دست آورد تا نتایج بهینه از آن حاصل شود.

تیتراسیون یدومتری

از آنجا که اندازه گیری غلظت کلر آزاد آب ژاول با استفاده از تیتراسیون یدومتری انجام می شود، ابتدا لازم است با مفاهیم تیتراسیون یدومتری آشنا شوید.

تیتراسیون یدومتری از انواع تیتراسیون های ردوکس یا اکسایش و کاهش است. در این نوع تیتراسیون ها عدد اکسایش آنالیت و تیترانت است که تغییر می کند.

تیتراسیون یدومتری برای اندازه گیری غلظت نمونه ای که خود کاهش پیدا می کند و به عنوان اکسنده شناخته می شود، کاربرد دارد. در این نوع تیتراسیون ید، عامل اکسنده و تیترانت است. درحالی که از سدیم تیوسولفات به عنوان عامل کاهنده استفاده می شود. چسب  نشاسته معمولا شناساگر این واکنش است. زیرا در واکنش به ید تغییر رنگ چشمگیری ایجاد می شود.

اساس تیتراسیون آب ژاول

برای اندازه گیری کلر آزاد آب ژاول و در واقع غلظت سدیم هیپوکلریت آب ژاول از تیتراسیون برگشتی یدومتری استفاده می شود. از نظر شیمیایی مراحل زیر اتفاق می افتد تا در نهایت بتوان غلظت سدیم هیپوکلریت را محاسبه کرد.

  1. استیک اسید گلاسیال با سدیم هیپوکلریت واکنش می دهد و هیپوکلرو اسید تشکیل می شود.
  2. از واکنش یون یدید در محلول اسیدی هیپوکلرواسید، تری یدید به دست می آید.
  3. تری یدید به رنگ قرمز تیره است. وقتی با نشاسته ترکیب شود، رنگ آبی تیره به وجود می آید.
  4. در ادامه، کمپلکس تری یدید و نشاسته آبی تیره با سدیم تیوسولفات کاهنده تیتر می شود تا به محلولی بیرنگ برسیم. این محلول شامل یون یدید، دی تیونات و نشاسته کمپلکس نشده است که همگی بی رنگ هستند.

وقتی یون یدید به مقدار اضافه به هیپوکلرواسید افزوده شود، تمام اسید واکنش می دهد. در نهایت کمپاکس آبی تیره تری یدید و نشاسته ایجاد می شود. حالا می توان گفت هیپوکلریت به عنوان محدودکننده عمل و مقدار تشکیل شدن تری یدید را تعیین می کند. بعد از تیتر کمپلکس تری یدید و نشاسته با تیوسولفات، غلظت کمپلکس را می توان مشخص کرد. از غلظت کمپلکس به غلظت اولیه هیپوکلریت می رسیم.

تجهیزات مورد نیاز برای تیتراسیون آب ژاول

  • گیره مخصوص بورت
  • پایه
  • همزن مغناطیسی
  • بشر
  • ارلن
  • پیپت حبابدار و ساده
  • پوآر
  • بالن حجمی

دستورالعمل اندازه گیری غلظت سدیم هیپوکلریت

  • تمام ظروف مورد استفاده باید تمیز و کاملا خشک باشند.
  • برای آماده سازی چسب نشاسته به عنوان شناساگر تیتراسیون 0.25 گرم نشاسته را وزن کنید و به همراه 5 میلی لیتر آب در یک بشر بریزید و به هم بزنید تا به صورت کامل حل شود. سپس 45 میلی لیتر آب داغ به آن اضافه کرده و به هم بزیند.
  • یک محلول پتاسیم یدید شامل 1 گرم نمک به همراه 5 میلی لیتر آب در یک ارلن تهیه کنید. پس از حل شد کامل نمک در آب، 25 میلی لیتر استیک اسید گلاسیال به محلول اضافه کنید.
  • برای تهیه محلول نمونه مجهول، 10 میلی لیتر از آب ژاول را به یک بالن منتقل کرده و آن را به حجم 100 میلی لیتر برسانید.
  • مقدار مشخصی از محلول تیترازول ( سدیم تیوسولفات 0.1 نرمال) در بورت بریزید. حجم ابتدایی را از روی بورت یادداشت کنید.
  • 5 میلی لیتر از محلول نمونه مجهول را به محلول تهیه شده پتاسیم یدید اضافه کنید. به هم بزنید تا رنگ قهوه- نارنجی در محلول به صورت یکنواخت ایجاد شود. سپس سریعاً تیتراسیون را تا زمان مشاهده رنگ زرد در محلول انجام دهید.
  • بعد از ایجاد شدن رنگ زرد، 1 میلی لیتر چسب نشاسته به محلول اضافه کنید. رنگ محول آبی-بنفش تیرهمی شود.  تیتراسیون را تا زمانی که رنگ محلول کاملاً از بین برود و محلول شفاف و بی رنگ ایجاد شود، ادامه دهید.
  • حجم کل تیوسولفات مصرف شده را یادداشت کنید.

OCl + 2 I + 2 H3O+ –> I2 + Cl + 3 H2O
I2 + 2 S2O32- –> 2 I + S4O62-

محاسبات مربوط به تیتراسیون آب ژاول

با استفاده از حجم مصرف شده سدیم تیوسولفات به عنوان تیترانت می توان غلظت اولیه سدیم هیپوکلریت، مقدار کلر فعال آزاد و … را محاسبه کرد.

درصد وزنی کلر فعال طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

 درصد وزنی کلر فعال در آب ژاول= V × 0.7092/d

V= مقدار مصرف شده از محلول سدیم تیوسولفات برحسب میلی لیتر

d = دانسیته نمونه مجهول (آب ژاول قبل از رقیق سازی)

[ بازدید : 5 ]

[ دوشنبه 28 اسفند 1402 ] 17:09 ] [ fediii ]

[ ]

عصاره گیری گیاهان دارویی

استخراج مواد موثره از گیاهان

عصاره گیری گیاهان دارویی از گذشته تا به امروز بسیار مورد توجه بوده است. پتانسیل های شناخته شده از برخی از گیاهان در درمان بیماری ها از ماده موثره آن ها یا Active Ingredient  نشات می گیرد. قیمت هود لامینار برای به دست آوردن این ماده ارزشمند از گیاهان و استفاده از در داروها یا مواد دیگر تنها با استفاده از روش های استخراج امکان پذیر است. انتخاب تکنیک مناسب استخراج با توجه به ویژگی ها و خصوصیات فیزیکی گیاه بسیار مهم است.

استخراج مواد فعال گیاهان می تواند کسب و کار پرسودی نیز باشد. البته به شرط آن که تخصص و تجربه کافی داشته باشید. عصاره گیاهان بسیار گرانقیمت است و  هرچقدر خلوص آن بالاتر باشد، ارزش بیشتری نیز دارد.


چرا عصاره گیری گیاهان دارویی انجام می شود؟

گیاهان دارویی و معطر از قرن ها پیش به دلیل خواص فوق العاده ای که دارند، مورد توجه قرار گرفته اند. این گیاهان دارای ترکیبات موثری هستند که در اصل این ترکیبات شیمیایی باعث ایجاد خواص شگفت آور شده اند. از طرفی برخی دیگر از ترکیبات موجود در این گیاهان ممکن است حساسیت زا باشند یا در مقدار مصرف بالا اثرات نامناسبی داشته باشند. به عنوان مثال یک گیاه فرضی را در نظر بگیرید. یکی از مواد شیمیایی موجود در گیاهی خاص بسیار مفید است. درحالی که ماده دیگر به شدت سمی است. با استخراج ماده مفید، می توان از خواص این گیاه بدون ایجاد عارضه یا مسمومیت بهره برد.

به همین دلیل عصاره گیری از گیاهان دارویی علم بسیار مهمی است. متخصصان فیتوشیمی، شیمی دارویی و داروسازی، کاملا علمی با عصاره گیاهان سر و کار دارند. این گروه از متخصصان با شناسایی ساختار ماده موثره های با منبع گیاهی و طبیعی، آن ها را استخراج و خالص می کنند.

عصاره خالص گیاهان در داروها، محصولات آرایشی، بهداشتی و …. با دوز و مقدار مشخص و مناسب استفاده می شود.

از آنجایی که در هر بخش از کشور عزیزمان، ایران، پوشش گیاهی خاص آن منطقه وجود دارد، مواد موثره دارویی بسیاری از این گیاهان به دست آمده است. می توان پس از کشت، مواد موثره گیاه را استخراج کرد.

آیا عصاره، اسانس و عرق گیاهان یکسان است؟

برخی به اشتباه تصور می کنند که عصاره و اسانس یک ماده گیاهی یکسان است. عصاره به صورت طبیعی از یک ماده استخراج شده است و انسان در سنتز آن نقشی ندارد. در حالی که اسانس به صورت شیمیایی توسط انسان تولید شده است و تداعی کننده مزه و بوی یک گیاه گیاه یا ماده است. به عنوان مثال اسانس قهوه از قهوه استخراج نشده است. بلکه اسانس ماده شیمیایی و معمولا مایعی که بو و طعم قهوه را دارد، است. اسانس ها مواد غذایی، عطرها و خوشبوکننده ها استفاده می شوند.

البته اسانس ها نیز می توانند به صورت طبیعی تهیه شوند. تفاوت اسانس طبیعی و عصاره گیاه در این است که عصاره شامل تمام مواد موثره گیاه مانند ویتامین ها، املاح، ترپن ها، آلکالوئیدها و … است. در حالی که اسانس تنها شامل ترکیبات ترپنی گیاه و منکعس کننده بود و طعم گیاه هستند.

اسانس های طبیعی و عصاره گیاه در نحوه استخراج و اثربخشی دارویی آن ها است.

اسانس گیری با استفاده از دستگاه کلونجر یا تقطیر انجام می شود.

همچنین بین عرق گیاهان مختلف و عصاره آن ها نیز تفاوت وجود دارد. عرق گیاهان نیز به صورت طبیعی به دست می آید و مانند اسانس از مواد سنتزی استفاده نمی شود. اما پروسه تهیه عرق از گیاهان با عصاره گیری متفاوت است. عرق گیاهان شامل مقدار کمتری از عصاره گیاه محلول در مقدار زیادی آب است.

روش های عصاره گیری گیاهان دارویی

از گذشته تا امروز روش های مختلفی برای عصاره گیری گیاهان معرفی شده اند و مورد استفاده نیز قرار گرفته اند. همه روش هایی که در ادامه معرفی می شوند کاربرد دارند. این که برای کدام گیاه با توجه به ویژگی هایی که دارند چه روشی به کار گرفته شود، نیاز به نظر یک متخصص باتجربه دارد. به عنوان مثال برخی گیاهان حساسیت دمایی دارند و در دمای بالا مواد موثره آن ها تخریب و تجزیه می شود. بنابراین روش هایی که در آن ها دما بالاتر از دمای تحمل گیاه است، اصلا مناسب نیست.

در اغلب موارد، برای به دست آوردن ماده ای خاص از یک گیاه ابتدا استخراج انجام می شود و سپس با سایر تکنیک های جداسازی مواد شیمیایی آن را خالص می کنند. درحالی که برخی از کاربردها نیازی به خالص سازی مجدد ندارند و کل عصاره گیاه مورد نیاز است.

روش های عصاری گیری از گیاهان شامل موارد زیر است:

  • استخراج سوکسله
  • ماسراسیون یا خیساندن
  • اینفیوژن
  • هضم کردن
  • جوشاندن و دم کردن
  • پرکولاسیون
  • ماکروویو
  • التراسونیک

در بین این روش ها استفاده از استخراج سوکسله رایج تر است و برای بسیاری از گیاهان استفاده می شود.

عصاره گیری گیاهان به روش استخراج سوکسله

سوکسله یک روش استخراج مبتنی بر گرما و حلال آلی است. برای عصاری گیری گیاهان دارویی تنها لازم است استخراج کننده سوکسله، کندانسور، بالن ته گرد و یک هیتر منتل تهیه کنید. با استفاده از گیره و پایه مخصوص، دستگاه سوکسله خود را، به شکل زیر، آماده کنید. دقت کنید که شلنگ های ورودی و خروجی آب کندانسور به درستی وصل شده باشند. برای جلوگیری از انتشار گازها چه بهتر که سیستم سوکسله را زیر هود شیمی نصب کنید.

مزایای استفاده از سوکسله در عصاره گیری گیاهان دارویی

  • امکان استخراج مکرر
  • ارزان و در دسترس بودن تجهیزات
  • راندمان بالا
  • امکان استفاده از آن برای اغلب گیاهان
  • کاربردهای بسیار آن در صنعت گیاهان دارویی، داروسازی، مکمل ها عطرسازی، رایحه درمانی و …  

چالش های استفاده از سوکسله در عصاره گیری گیاهان دارویی

  • مصرف زیاد حلال آلی
  • زمان طولانی (حداقل 8 ساعت)
  • انتخاب حلال مناسب
  • به دست آوردن زمان بهینه استخراج
  • نیاز به خشک کردن نمونه پیش از استخراج
  • اندازه سطح تماس ذرات نمونه (خرد کردن یا آسیاب کردن نمونه می تواند باعث افزایش سطح شود به شرط آن که روغن نمونه در خرد کردن خارج نشود.)

[ بازدید : 7 ]

[ دوشنبه 28 اسفند 1402 ] 17:07 ] [ fediii ]

[ ]

درد دندان عقل به کجا می‌زند؟

چرا دندان عقل درد دارد؟

دندان عقل به طور معمولی زمانی که فرد سنی بین هفده تا  بیست و پنج سالگی دارد، از میان لثه رشد می‌کند.کامپوزیت دندان در رشت  این رشد کردن دندان می‌تواند احساس فشار زیادی در لثه‌ها ایجاد کند. علاوه بر این، اغلب فضای مناسب و کافی برای رشد این دندان‌ها وجود ندارد، زیرا تمامی دندان‌ها قبلا رشد کرده اند. این کمبود جا ممکن است باعث شود که دندان عقل با زاویه و به صورت کج رشد کند و به طور کامل بیرون نیاید. 

در این مواقع به آن دندان عقل نهفته می‌گویند که می‌تواند عوارض زیادی هنگام رشد خود ایجاد کند. با این که این دندان عقل با شکستن سطح لثه آسیب‌پذیرتر می‌شود، اما هنوز هم به طور کامل از بین نمی‌رود. همین امر باعث می‌شود که باکتری‌ها و غذاها در لثه گیر کرده و منجر به ایجاد مشکلاتی مانند موارد زیر شوند:

  • آبسه دندان
  • ایجاد کیست
  • عفونت

عوامل ایجاد درد دندان عقل

اگر احساس ایجاد درد در دندان عقل کردید، لزوما به معنای داشتن مشکل نیست. در حقیقت در دو موقعیت می‌توانید درد دندان عقل را حس کنید. اولین موقعیت زمانی است که دندان عقل شما در حال رویش است و در اثر کمبود فضا می‌خواهد که جای خودش را میان دندان‌های دیگر باز کند. در این موقعیت است که شما دچار دندان درد می‌شوید. این درد وقتی که رویش دندان به اتمام رسید، قطع می‌شود. در هر صورت می‌توانید با استفاده از برخی مسکن‌ها درد را تا حدی کاهش دهید.

نوع دیگر درد دندان عقل زمانی ایجاد می‌شود که مشکلاتی در آن پیش بیاید. زمانی که دندان عقل در زاویه نادرست قرار بگیرد، نمی‌تواند به طور صحیح رشد کند، در این مواقع به این نوع دنان، دندان عقل نهفته گفته می‌شود. این درد روندی سینوسی دارد، به این معنی که یا فروکش می‌کند یا به شدت درد می‌گیرد. این وضعیت برای دندان‌ها بسیار تحریک کننده می‌شود و اگر آن را نکشید، تا مدت زیادی شما را آزار خواهد داد.

علائم درد دندان عقل چیست؟

در حالت کلی، بیرون آمدن دندان عقل از لثه درد خفیفی را ایجاد می‌کند. در این صورت برای نخ دندان کشیدن مشکل زیادی دارید و به علت درد دندان از آن صرف نظر خواهید کرد. در اثر همین امر، غذا راحت‌تر می‌تواند به درون دندان‌ها نفوذ کند. 

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر دندان عقل در موقعیت نامناسبی رشد کند یا فضای کافی برای رشد آن‌ها وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد دندان شما دچار درد خواهد شد. این علائم عبارتند از:

  • بوی بسیار بد دهان
  • مشکل در هنگام جویدن غذا 
  • احساس تورم و درد در فک
  • احساس تورم در لثه‌ها و در صورت بد بودن شرایط ایجاد خونریزی در آن‌ها

درد دندان عقل به کجا می‌زند و به چه قسمت‌هایی می‌تواند آسیب بزند؟

وقتی دندان عقل در جای خودش درد می‌گیرد، می‌تواند از طریق اعصاب دندان این درد را به سایر قیمت‌ها نیز منتقل کند. برخی از این قسمت‌ها که درد دندان عقل به آن‌ها می‌زند به شرح زیر هستند:

اطراف فک

وقتی دندان عقل درد می‌گیرد، می‌تواند فک را نیز درگیر کند. زمانی که فک درگیر می‌شود، دچار تورم شده و درد زیادی در لثه ایجاد می‌شود. شاید در ابتدا این تورم کم باشد و به نظر نیاید، اما در ادامه می‌تواند وخیم‌تر شده و درد آن بسیار آزاردهنده باشد. در مواقعی تورم فک به اندازه ای می‌شود که شما برای باز کردن دهان خود دچار مشکل خواهید شد. 

قسمت پشت دهان

وقتی که دندان عقل شروع به رشد می‌کند، درد آن می‌تواند قسمت انتهایی دهان را درگیر کرده و آن را دچار عفونت کند. عفونت و درد به طور همزمان دیگ دندان‌ها را درگیر کرده و اگر درمان نشوند، به تدریج کل دهان را درگیر خواهند کرد. 

ایجاد تورم در لثه

لثه قسمت دیگری از دهان است که تحت تاثیر این درد قرار می‌گیرد. اگر دقت کنید، زمانی که دندان‌های عقل شروع به رشد نکرده اند، ابتدا ریشه آن‌ها ایجاد می‌شود. در نتیجه، لثه از اولین قسمت‌هایی است که تحت تاثیر درد دندان عقل قرار می‌گیرد. زمانی که لثه‌ها دچار تورم می‌شوند، درد زیادی را تحمل خواهید کرد، به همین علت تحمل درد همزمان دندان و لثه برای شما امکان پذیر نخواهد بود. 

درگیر کردن اعصاب 

علاوه بر قسمت دهان و دندان‌ها، اعصاب نیز می‌توانند در هنگام درد دندان عقل درگیر شوند. سردرد از نشانه‌های این درگیر شدن است که می‌تواند آزاردهنده باشد. این سردرد عمدتا در اثر دندان عقل پنهان و در قسمت مفصل گیجگاهی ایجاد می‌شود. از دیگر قسمت‌هایی که درد به آن‌ها می‌زند، می‌توان به دندان‌های مجاور اشاره کرد.

بررسی رابطه عفونت دندان عقل و گوش درد

معمولا درد دندان عقل باعث ایجاد عفونت می‌شود که این عفونت ممکن است به سایر نواحی مانند گوش بزند. در داخل استخوان فک پایین، عصب اولیه ای وجود دارد که مسئول فراهم کردن حس دندان‌ها خواهد بود. این عصب از ناحیه گوش ما نیز عبور می‌کند. از آن جایی که عصب در مجاورت دندان عقل و گوش قرار دارد، مشخص می‌شود که چرا یک حفره یا عفونت در دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد درد گوش شود.

 همه گوش دردها از دندان عقل سرچشمه نمی‌گیرند، اما اگر پزشک علت این امر را نمی‌تواند تشخیص دهد، بهتر است که موضوع درد دندان عقل را هم مطرح کنید. پریکورونیت یک بیماری التهابی است که با رویش جزئی دندان عقل به وجود می‌آید. در این موقعیت بافت نرم روی دندان قرمز و ملتهب می‌شود. تورم می‌تواند ناشی از وجود باکتری‌ها یا ناشی از تحریک دندان باشد. این وضعیت می‌تواند گوش درد را نیز ایجاد کند. پریکورونیت را می‌توان از طریق روشی با نام اپرکولکتومی که در آن بافت لثه برداشته می‌شود، برطرف کرد. اغلب اوقات، این روش همان چیزی است که برای رفع گوش درد ناشی از درد دندان عقل نیاز خواهید داشت. 

چگونه می‌توان درد دندان عقل را کاهش داد؟

وقتی درد دندان عقل را تجربه می‌کنید، ممکن است بسیار اذیت شوید. این درد برای اکثر افراد اجتناب‌ناپذیر است. سطح درد بسته به نوع دندان عقل می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای این که این درد به سایر نواحی انتقال پیدا نکند، بهتر است در مراحل اولیه آن را درمان کنید یا تا حد ممکن اثرات آن را کاهش دهید. چند درمان خانگی برای تسکین این درد وجود دارد که می‌توانید قبل از مراجعه به دندانپزشک از آن‌ها استفاده کنید:

شست‌وشوی دهان با آب نمک

شستن لثه‌ها با محلول نمک در آب گرم راهی برای بهبود سلامت لثه و از بین بردن باکتری‌های موجود در آن است. نمک خاصیت ضد عفونی کننده دارد که می‌تواند ناحیه موردنظر را پاکسازی کند. 

اعمال کمپرس سرد

یکی از راه‌هایی که می‌توان برای کاهش درد به کار برد، بی حس کردن است. کمپرس سرد با استفاده از یخ می‌تواند تا حدی برای بی حس کردن ناحیه اطراف گونه کاربردی باشد. همچنین باعث کاهش تورم و التهاب نیز می‌شود. اگر آب یخ را در قسمت دندان عقل بریزید، سرمای آن تا حدی می‌تواند درد دندان عقل را کاهش دهد.

استفاده از مسکن‌ها

مسکن‌ها تا حد زیادی می‌توانند برای از بین بردن درد تاثیرگذار باشند. برای کمک به تورم لثه یا فک، مصرف ایبوپروفن یا خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند موثر باشد. آسپرین می‌تواند درد را تا حد زیادی کاهش دهد که برای نواحی فک و دهان موثر خواهد بود. این داروها بهتر است که با توصیه پزشک مصرف شوند و اگر به صورت خودسرانه استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک در مورد منع مصرف مشورت کنید. 

آیا درد دندان عقل بعد از جراحی آن هم وجود دارد؟

جراحی دندان عقل تنها راه برای برطرف کردن درد آن است. معمولا خطر زیادی در طول جراحی دندان عقل وجود ندارد. پس از کشیدن این دندان خون شروع به لخته شدن می‌کند. فرایند لخته شدن از استخوان باقی مانده و اعصاب آن محافظت می‌کند که یک شروع مهم برای روند بهبودی است. 

گاهی اوقات، لخته‌ها از جای خود خارج می‌شوند و منجر به تشکیل یک حفره می‌شوند. این یکی از شایع‌ترین عوارض بعد از کشیدن دندان عقل است که با تحت تاثیر قرار دادن اعصاب یا استخوان در معرض باکتری اغلب دردناک خواهد بود. 

این درد می‌تواند تا وقتی که به سایر نقاط صورت انتقال پیدا کند بدتر شود. تا زمان بهبودی نیز این حفره‌ها به شکل یک طعم بد در دهان ظاهر می‌شوند. توصیه‌های پزشک بعد از درمان را دنبال کنید تا از ایجاد این حفره‌ها جلوگیری کنید. بهتر است که از کشیدن سیار اجتناب کنید و از غذاهای نرم استفاده کنید. 

اهمیت مراقبت صحیح از دندان عقل 

همه افراد نیازی به کشیدن دندان عقل ندارند، اما مراقبت از آن بسیار مهم است. اگر یک یا چند دندان عقل نهفته داشته باشید، مشکلات متعددی ممکن است برای شما رخ دهد. این مسائل چیزی مانند پوسیدگی یا عفونت خواهد بود. 

برخی افراد نیازی به جراحی یا کشیدن دندان عقل ندارند. کسانی که دهان بزرگتری دارند، ممکن است فضای کافی برای رشد دندان داشته باشند. آن‌ها ممکن است کاملا سالم ظاهر شوند یا اصلا نیازی به رشد نداشته باشند. همچنین نخ دندان یا مسواک زدن در رابطه با آنان بسیار مهم است. در صورت امکان قبل از رویش دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید تا سریعا نسبت به درمان و کشیدن آن‌ها اقدام کند. زمانی که دندان‌ها رشد نکرده باشند، بهبودی پس از کشیدن آن‌ها آسان‌تر است. اقدامات پیشگیرانه کمک بزرگی به حفظ سلامت فرد می‌کند. 

[ بازدید : 5 ]

[ دوشنبه 28 اسفند 1402 ] 15:57 ] [ fediii ]

[ ]

فلورایدتراپی در دندانپزشکی

فلورایدتراپی چیست؟

فلورایدتراپی در دندانپزشکی به استفاده از فلوراید به شیوه‌های مختلف دندانپزشکی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و ارتقای سلامت دهان و دندان اشاره دارد. کامپوزیت دندان در رشت فلورایدتراپی با تقویت مینای دندان، آنها را در برابر حملات اسیدی ناشی از باکتری‌ها و قندها مقاوم‌تر می‌کند. همچنین این قابلیت را دارد بخش‌هایی از مینای دندان که به دلیل پوسیدگی اولیه شروع به دمینرالیزاسیون کرده‌اند را دوباره معدنی کند. فلوراید می‌تواند از پیشرفت سوراخ‌ها و پوسیدگی‌ها در مراحل اولیه جلوگیری کرده و حتی ممکن است روند را معکوس کند.

در حالی‌که فلوراید تراپی در دندانپزشکی بیشتر برای کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود، اما برای سایر افراد در هر سنی مفید است. زیرا به حفظ سلامت دهان و دندان در طول زندگی کمک می‌کند. با این‌حال، توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از حد فلوراید ممکن است منجر به بیماری به نام فلوئوروزیس شود. از این رو، رعایت دوز توصیه شده و مشورت با متخصص برای فلوراید تراپی در دندانپزشکی مناسب بسیار مهم است.

انواع روش های فلوراید تراپی در دندانپزشکی

فلورایدتراپی در دندانپزشکی را می‌توان از طریق روش‌های مختلفی مانند موضعی یا سیستمیک انجام داد: 

فلورایدتراپی موضعی و انواع آن

فلورایدتراپی موضعی به کاربرد یا استفاده مستقیم از فلوراید روی دندان برای جلوگیری از پوسیدگی آن اشاره دارد. این روش به تقویت مینای دندان کمک کرده و آن را در برابر آسیب‌های اسیدی ناشی از باکتری‌های پلاک و غذاهای شیرین مقاوم می‌کند.

دو نوع اصلی فلوراید تراپی موضعی وجود دارد:

فلوراید تراپی موضعی حرفه ای

این روش فقط توسط یک متخصص دندانپزشکی و در مطب انجام می‌شود. در این روش از محصولات فلوراید با غلظت بالا استفاده شده که برای یک دوره زمانی خاص روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. رایج‌ترین فرم‌های مورد استفاده در درمان‌های فلوراید‌تراپی موضعی حرفه‌ای، استفاده از ژل‌های فلوراید، فوم‌ها و وارنیش‌ها هستند. 

یکی از رایج‌ترین روش‌های فلورایدتراپی موضعی استفاده از وارنیش فلوراید است. وارنیش روی دندان‌ها قرار گرفته و برای چند ساعت باقی می‌ماند تا دندان‌ها فلوراید را جذب کنند. فلوراید همچنین می‌تواند از طریق ژل، فوم، شستشوی دهان یا به عنوان یک ماده در خمیر دندان استفاده شود. در این حالت به دو صورت دندانپزشک دندان‌ها را به فلوراید آغشته می‌کند. ممکن است قالب کوچک  مخصوصی حاوی این مواد را در دهان بیمار قرار دهد یا اینکه مواد را مستقیما با یک برس روی دندان بمالد.

فلورایدتراپی موضعی خانگی

در این حالت از محصولات حاوی فلوراید استفاده می‌شود. برخی از محصولات شامل خمیر دندان حاوی فلوراید، دهان شویه‌ها و ژل‌ها یا کرم‌های فلوراید هستند. این محصولات برای استفاده منظم در خانه در دسترس همه قرار دارند. آنها معمولا غلظت فلوراید کمتری نسبت به درمان‌های حرفه‌ای دارند. بنابراین می‌توان به از آنها عنوان بخشی از روال روزانه بهداشت دهان و دندان برای محافظت مداوم در برابر پوسیدگی دندان استفاده کرد.

انواع مختلف فلوراید تراپی موضعی ممکن است بر اساس سن فرد، وضعیت سلامت دهان و دندان و خطر پوسیدگی دندان توصیه شود. تعداد دفعات و مدت زمان درمان براساس توصیه دندانپزشک متغیر است.

پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده و اجتناب از مصرف بیش از حد فراورده‌های حاوی فلوراید، به ویژه در کودکان خردسال برای جلوگیری از بروز آسیب احتمالی، بسیار مهم است. 

فلورایدتراپی سیستمیک و انواع آن

فلورایدتراپی سیستمیک به تجویز فلوراید از طریق روش‌هایی اشاره دارد که باعث جذب فلوراید در جریان خون شده و در سراسر بدن توزیع شود. این روش با افزایش غلظت سیستمیک فلوراید به پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

سه نوع اصلی فلورایدتراپی سیستمیک وجود دارد:

فلوریداسیون آب

این روش شامل تنظیم غلظت فلوراید در آب آشامیدنی به میزان استاندارد است که سلامت دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. منابع آب شرب شهری معمولا با غلظت حدود ۰.۷ قسمت در میلیون (ppm) فلورایده می‌شوند. فلورایداسیون آب به عنوان یکی از موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین اقدامات در پیشگیری از پوسیدگی دندان و به نفع سلامت دهان و دندان جامعه شناخته شده است.

مکمل های فلوراید

این مکمل‌ها توسط دندانپزشک یا متخصص اطفال، به ویژه برای افرادی که در مناطق غیر فلوردار زندگی می‌کنند، تجویز می‌شود. مکمل‌ها در اشکال مختلف مانند قرص، قطره یا پاستیل در دسترس هستند. این مکمل‌ها معمولا برای کودکان بین ۶ ماه تا ۱۶ سال تجویز می‌شوند. زیرا این گروه سنی در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان هستند.

نمک فلورایده

در برخی موارد، زمانی‌که تنظیم غلظت فلوراید در آب ممکن نیست، از نمک فلورایده به عنوان جایگزینی برای فلوراید آب استفاده می‌شود. این کار به افراد این امکان را می‌دهد که فلوراید را از منابع غذایی حاوی نمک دریافت کنند. این روش در مناطقی استفاده می‌شود که فلورایداسیون آب شرب شهری در دسترس نیست و هنوز نیازمند به استراتژی‌های پیشگیرانه برای پوسیدگی دندان وجود دارد.

توجه به این نکته مهم ضروری است که فلوراید‌تراپی سیستمیک تنها یکی از جنبه‌های مراقبت از سلامت دهان است. معاینات منظم دندانپزشکی، اقدامات بهداشتی مناسب دهان و درمان‌های فلوراید موضعی مانند خمیر دندان فلوراید و دهان شویه‌ها نیز نقش مهمی ‌در حفظ سلامت دندان دارند. مشاوره با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا دندانپزشک برای تعیین نوع و مقدار مناسب فلوراید تراپی سیستمیک برای نیازهای خاص هر فرد، توصیه می‌شود.

فلورایدتراپی در دندانپزشکی برای کودکان

فلورایدتراپی یک درمان رایج دندانپزشکی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان استفاده می‌شود. این کار شامل اعمال فلوراید روی دندان به منظور تقویت مینای آن و محافظت در برابر تشکیل حفره یا پوسیدگی است.

فلورایدتراپی معمولا در سنین پایین و به محض رویش اولین دندان کودک شروع می‌شود. این بخش مهمی از روتین مراقبت از دندان کودک است و می‌تواند توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان در طی معاینات منظم استفاده شود. این درمان را می‌توان در خانه با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید نیز انجام داد.

با استفاده از فلوراید، یک سد محافظ برای دندان ایجاد می‌شود که از آنها در برابر حملات اسیدی باکتری‌ها و قندهای موجود در دهان محافظت می‌کند. مولکول‌های فلوراید در مینای دندان جای شده و ساختار آن را تقویت می‌کنند. همچنین از دمینرالیزه شدن سطح دندان جلوگیری خواهند کرد. این کار خطر پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

فلورایدتراپی به ویژه برای کودکانی که ممکن است هنوز عادات بهداشت دهان و دندان به خوبی بلد نباشند، یا به دلیل عواملی مانند رژیم غذایی سرشار از قند یا عدم دسترسی به مراقبت‌های دندانی در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان هستند، بسیار مفید است. فلورایدتراپی در دندانپزشکی برای کودکان می‌تواند به تقویت و محافظت از دندان‌های آنها کمک و سلامت دهان و دندان را برای آینده تضمین کند.

استفاده از دوز مناسبی از فلوراید، ویزیت منظم دندانپزشکی، همراه با اقدامات مناسب بهداشت دهان و دندان و یک رژیم غذایی متعادل، همه اجزای کلیدی در حفظ سلامت مطلوب دهان و دندان برای کودکان هستند.

فلورایدتراپی در دندانپزشکی برای بزرگسالان

با اینکه درمان‌های فلوراید معمولا با دندانپزشکی کودکان مرتبط است، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از این درمان بهره‌مند شوند. یکی از دلایل اصلی که بزرگسالان ممکن است به فلوراید‌تراپی نیاز داشته باشند، افزایش خطر پوسیدگی دندان است. این اتفاق می‌تواند به دلیل عواملی مانند سابقه پوسیدگی، بیماری لثه، خشکی دهان یا وجود ترمیم‌های دندانی مانند تاج یا بریج باشد. فلورایدتراپی در دندانپزشکی می‌تواند با جبران مواد معدنی از دست رفته و افزایش مقاومت مینای دندان در برابر حملات اسیدی، به محافظت از نواحی آسیب‌پذیر دندان کمک کند.

علاوه بر این، بزرگسالانی که تحت برخی از روش‌های درمانی دندانپزشکی قرار گرفته‌اند نیز ممکن است از فلورایدتراپی بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، افرادی که بریس یا درمان ارتودنسی انجام داده‌اند، اغلب در تمیز کردن صحیح دندان‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند و آنها را مستعد پوسیدگی می‌کند. درمان‌های فلوراید به جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید یا کلسیفیکاسیون که در اطراف براکت‌های ارتودنسی ایجاد می‌شوند، کمک می‌کند.

علاوه بر مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان، فلورایدتراپی می‌تواند سطح محافظت بیشتری را برای بزرگسالان در حفظ سلامت دهان و دندان فراهم کند. به طور معمول توصیه می‌شود که هر سه، شش یا دوازده ماه یکبار، بسته به نیازهای بهداشت دهان و دندان فرد و توصیه دندانپزشک، فلوراید‌تراپی را انجام دهید. همچنین ممکن است دندانپزشک استفاده از محصولات حاوی فلوراید قوی مانند خمیر دندان یا دهانشویه را برای استفاده در خانه به عنوان بخشی از مراقبت روزانه از دندان‌ها پیشنهاد دهد.

به طور کلی، فلوراید تراپی در دندانپزشکی برای بزرگسالان یک اقدام پیشگیرانه و بسیار مفید است که می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد، از ترمیم‌های دندانی محافظت کند و سلامت دهان و دندان را در درازمدت ارتقا دهد. این یک درمان موثر و ایمن است که می‌تواند با توجه به نیازهای خاص هر بیمار سفارشی شود. مشاوره با دندانپزشک برای تعیین مناسب‌ترین برنامه فلورایدتراپی برای هر فرد ضروری است.

فواید فلوراید تراپی در دندانپزشکی چیست؟

فلورایدتراپی در دندانپزشکی مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان: فلوراید به تقویت مینای دندان کمک کرده و آن را در برابر حملات اسیدی باکتری‌های موجود در دهان مقاوم می‌کند. نواحی آسیب دیده مینای دندان را دوباره معدنی می‌کند و می‌تواند علائم اولیه پوسیدگی دندان را معکوس کند.
  • کاهش حساسیت دندان: درمان فلوراید می‌تواند با تقویت مینای دندان به کاهش حساسیت آن کمک کند.
  • محافظت در برابر سوراخ شدن دندان: فلورایدتراپی منظم، مانند خمیر دندان، دهانشویه یا درمان‌های حرفه‌ای فلوراید، می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ایجاد سوراخ در دندان را کاهش دهد.
  • بازگرداندن مواد معدنی به دندان: فلوراید‌تراپی می‌تواند جایگزین مواد معدنی از دست رفته از دندان‌ها به دلیل دمینرالیزاسیون شود، که فرآیندی است که منجر به پوسیدگی دندان خواهد شد.
  • ارتقای سلامت کلی دهان: با جلوگیری از پوسیدگی دندان، فلوراید تراپی به سلامت دهان و دندان بهتر کمک می‌کند. این کار می‌تواند منجر به کمتر شدن درمان‌های دندانپزشکی، کاهش خطر از دست دادن دندان، بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه‌های دندانپزشکی شود.
  • سودمندی برای همه گروه‌های سنی: فلورایدتراپی برای افراد در هر سنی، از جمله کودکان دارای دندان‌های در حال رشد و بزرگسالانی که مستعد پوسیدگی دندان هستند یا ترمیم‌های دندانی دارند، مفید است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که فلوراید تراپی باید در مقادیر مناسب و تحت راهنمایی حرفه‌ای استفاده شود تا از مصرف بیش از حد فلوراید جلوگیری گردد. میزان استفاده از فلوراید باید براساس نیازهای بهداشت دهان و دندان هر فرد تعیین شود.

مضرات فلوراید تراپی در دندانپزشکی

در حالی‌که فلورایدتراپی می‌تواند فواید زیادی برای سلامت دندان داشته باشد، برخی از معایب بالقوه نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  • فلوئوروزیس: قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید در طول رشد مینای دندان در کودکان می‌تواند منجر به فلوئوروزیس دندانی شود. وضعیتی که باعث ایجاد رگه‌ها یا لکه‌های سفید روی دندان‌ها می‌شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به تغییر رنگ به قهوه‌ای و سوراخ شدن مینای دندان شود.
  • مشکلات گوارشی: مصرف مقادیر زیاد فلوراید می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی مانند معده درد، تهوع و استفراغ شود.
  • واکنش‌های آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به فلوراید واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، کهیر یا مشکل در تنفس داشته باشند.
  • اثرات عصبی: برخی از مطالعات ارتباط بالقوه بین سطوح بالای قرار گرفتن در معرض فلوراید و اثرات نامطلوب عصبی را نشان می‌دهند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای ایجاد ارتباط واضح مورد نیاز است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که این مضرات معمولا به دلیل استفاده زیاد یا طولانی مدت با فلوراید، بدون تجویز و تایید دندانپزشک است.

مراقبت های بعد از فلوراید تراپی در دندانپزشکی

پس از فلورایدتراپی، رعایت این اقدامات مراقبتی ضروری است:

۳۰ دقیقه طلایی

حداقل ۳۰ دقیقه پس از فلوراید‌تراپی از مصرف هرگونه غذا یا نوشیدنی خودداری کنید. این زمان اجازه می‌دهد تا فلوراید به درستی به دندان‌ها بچسبد و بیشترین تاثیر را داشته باشد.

دهان را آبکشی نکنید یا تف نکنید

پس از فلوراید‌تراپی از شستشوی دهان یا تف کردن خودداری کنید. اجازه دهید محلول فلوراید روی دندان‌ها بماند تا از حداکثر اثربخشی اطمینان حاصل شود.

از خوردن غذاهای گرم یا سفت خودداری کنید

در چند ساعت اول پس از فلورایدتراپی، سعی کنید از خوردن غذاهای گرم یا سفت خودداری کنید. اینها می‌توانند در توانایی چسبیدن فلوراید به دندان‌ها اختلال ایجاد کنند.

بلافاصله مسواک نزنید

بلافاصله پس از فلوراید‌تراپی از مسواک زدن دندان خودداری کنید. حداقل ۴ تا ۶ ساعت قبل از مسواک زدن صبر کنید تا فلوراید به درستی به دندان‌ها نفوذ کند و از دندان‌ها محافظت کند.

بهداشت دهان و دندان را خوب حفظ کنید

پس از دوره انتظار، روال معمول بهداشت دهان و دندان خود را از سر بگیرید. دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، روزانه نخ دندان بکشید و در صورت توصیه دندانپزشک از دهانشویه استفاده کنید.

پیگیری با ویزیت دندانپزشکی

به طور مرتب به دندانپزشک خود برای معاینات و تمیز کردن معمول دندان‌ها مراجعه کنید. فلورایدتراپی ممکن است در صورت لزوم یا طبق توصیه دندانپزشک تکرار شود.

به خاطر داشته باشید که برای دستورالعمل‌های خاص پس از فلوراید‌تراپی با دندانپزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است بسته به شرایط فردی، این روش‌ها تغییر کند.

[ بازدید : 7 ]

[ دوشنبه 28 اسفند 1402 ] 14:37 ] [ fediii ]

[ ]

عصاره گیری گیاهان دارویی | خرید تجهیزات و معرفی روش ها

استخراج مواد موثره از گیاهان

عصاره گیری گیاهان دارویی از گذشته تا به امروز بسیار مورد توجه بوده است.سکوبندی ازمایشگاهی  پتانسیل های شناخته شده از برخی از گیاهان در درمان بیماری ها از ماده موثره آن ها یا Active Ingredient  نشات می گیرد. برای به دست آوردن این ماده ارزشمند از گیاهان و استفاده از در داروها یا مواد دیگر تنها با استفاده از روش های استخراج امکان پذیر است. انتخاب تکنیک مناسب استخراج با توجه به ویژگی ها و خصوصیات فیزیکی گیاه بسیار مهم است. 

استخراج مواد فعال گیاهان می تواند کسب و کار پرسودی نیز باشد. البته به شرط آن که تخصص و تجربه کافی داشته باشید. عصاره گیاهان بسیار گرانقیمت است و  هرچقدر خلوص آن بالاتر باشد، ارزش بیشتری نیز دارد.


چرا عصاره گیری گیاهان دارویی انجام می شود؟

گیاهان دارویی و معطر از قرن ها پیش به دلیل خواص فوق العاده ای که دارند، مورد توجه قرار گرفته اند. این گیاهان دارای ترکیبات موثری هستند که در اصل این ترکیبات شیمیایی باعث ایجاد خواص شگفت آور شده اند. از طرفی برخی دیگر از ترکیبات موجود در این گیاهان ممکن است حساسیت زا باشند یا در مقدار مصرف بالا اثرات نامناسبی داشته باشند. به عنوان مثال یک گیاه فرضی را در نظر بگیرید. یکی از مواد شیمیایی موجود در گیاهی خاص بسیار مفید است. درحالی که ماده دیگر به شدت سمی است. با استخراج ماده مفید، می توان از خواص این گیاه بدون ایجاد عارضه یا مسمومیت بهره برد.

به همین دلیل عصاره گیری از گیاهان دارویی علم بسیار مهمی است. متخصصان فیتوشیمی، شیمی دارویی و داروسازی، کاملا علمی با عصاره گیاهان سر و کار دارند. این گروه از متخصصان با شناسایی ساختار ماده موثره های با منبع گیاهی و طبیعی، آن ها را استخراج و خالص می کنند.

عصاره خالص گیاهان در داروها، محصولات آرایشی، بهداشتی و …. با دوز و مقدار مشخص و مناسب استفاده می شود.

از آنجایی که در هر بخش از کشور عزیزمان، ایران، پوشش گیاهی خاص آن منطقه وجود دارد، مواد موثره دارویی بسیاری از این گیاهان به دست آمده است. همچنان مطالعه روی گیاهان جدید ادامه دارد. می توان پس از کشت، مواد موثره گیاه را استخراج کرد.

آیا عصاره، اسانس و عرق گیاهان یکسان است؟

برخی به اشتباه تصور می کنند که عصاره و اسانس یک ماده گیاهی یکسان است. عصاره به صورت طبیعی از یک ماده استخراج شده است و انسان در سنتز آن نقشی ندارد. در حالی که اسانس به صورت شیمیایی توسط انسان تولید شده است و تداعی کننده مزه و بوی یک گیاه گیاه یا ماده است. به عنوان مثال اسانس قهوه از قهوه استخراج نشده است. بلکه اسانس ماده شیمیایی و معمولا مایعی که بو و طعم قهوه را دارد، است. اسانس ها مواد غذایی، عطرها و خوشبوکننده ها استفاده می شوند.

البته اسانس ها نیز می توانند به صورت طبیعی تهیه شوند. تفاوت اسانس طبیعی و عصاره گیاه در این است که عصاره شامل تمام مواد موثره گیاه مانند ویتامین ها، املاح، ترپن ها، آلکالوئیدها و … است. در حالی که اسانس تنها شامل ترکیبات ترپنی گیاه و منکعس کننده بود و طعم گیاه هستند.

اسانس های طبیعی و عصاره گیاه در نحوه استخراج و اثربخشی دارویی آن ها است.

اسانس گیری با استفاده از دستگاه کلونجر یا تقطیر انجام می شود.

همچنین بین عرق گیاهان مختلف و عصاره آن ها نیز تفاوت وجود دارد. عرق گیاهان نیز به صورت طبیعی به دست می آید و مانند اسانس از مواد سنتزی استفاده نمی شود. اما پروسه تهیه عرق از گیاهان با عصاره گیری متفاوت است. عرق گیاهان شامل مقدار کمتری از عصاره گیاه محلول در مقدار زیادی آب است.

روش های عصاره گیری گیاهان دارویی

از گذشته تا امروز روش های مختلفی برای عصاره گیری گیاهان معرفی شده اند و مورد استفاده نیز قرار گرفته اند. همه روش هایی که در ادامه معرفی می شوند کاربرد دارند. این که برای کدام گیاه با توجه به ویژگی هایی که دارند چه روشی به کار گرفته شود، نیاز به نظر یک متخصص باتجربه دارد. به عنوان مثال برخی گیاهان حساسیت دمایی دارند و در دمای بالا مواد موثره آن ها تخریب و تجزیه می شود. بنابراین روش هایی که در آن ها دما بالاتر از دمای تحمل گیاه است، اصلا مناسب نیست.

در اغلب موارد، برای به دست آوردن ماده ای خاص از یک گیاه ابتدا استخراج انجام می شود و سپس با سایر تکنیک های جداسازی مواد شیمیایی آن را خالص می کنند. درحالی که برخی از کاربردها نیازی به خالص سازی مجدد ندارند و کل عصاره گیاه مورد نیاز است.

روش های عصاری گیری از گیاهان شامل موارد زیر است:

  • استخراج سوکسله
  • ماسراسیون یا خیساندن
  • اینفیوژن
  • هضم کردن
  • جوشاندن و دم کردن
  • پرکولاسیون
  • ماکروویو
  • التراسونیک

در بین این روش ها استفاده از استخراج سوکسله رایج تر است و برای بسیاری از گیاهان استفاده می شود.

عصاره گیری گیاهان به روش استخراج سوکسله

سوکسله یک روش استخراج مبتنی بر گرما و حلال آلی است. برای عصاری گیری گیاهان دارویی تنها لازم است استخراج کننده سوکسله، کندانسور، بالن ته گرد و یک هیتر منتل تهیه کنید. با استفاده از گیره و پایه مخصوص، دستگاه سوکسله خود را، به شکل زیر، آماده کنید. دقت کنید که شلنگ های ورودی و خروجی آب کندانسور به درستی وصل شده باشند. برای جلوگیری از انتشار گازها چه بهتر که سیستم سوکسله را زیر هود شیمی نصب کنید.

مزایای استفاده از سوکسله در عصاره گیری گیاهان دارویی

  • امکان استخراج مکرر
  • ارزان و در دسترس بودن تجهیزات
  • راندمان بالا
  • امکان استفاده از آن برای اغلب گیاهان
  • کاربردهای بسیار آن در صنعت گیاهان دارویی، داروسازی، مکمل ها عطرسازی، رایحه درمانی و …  

چالش های استفاده از سوکسله در عصاره گیری گیاهان دارویی

  • مصرف زیاد حلال آلی
  • زمان طولانی (حداقل 8 ساعت)
  • انتخاب حلال مناسب
  • به دست آوردن زمان بهینه استخراج
  • نیاز به خشک کردن نمونه پیش از استخراج
  • اندازه سطح تماس ذرات نمونه (خرد کردن یا آسیاب کردن نمونه می تواند باعث افزایش سطح شود به شرط آن که روغن نمونه در خرد کردن خارج نشود.)

[ بازدید : 4 ]

[ يکشنبه 27 اسفند 1402 ] 16:55 ] [ fediii ]

[ ]

الزامات در خصوص تامین سرمایه ثبت شرکت های سهامی

ماده 1 قانون تجارت مقرر میدارد:
شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن سهام تقسیم شده و ثبت شرکتها مسئولیت صاحبان سهام محدود مبلغ اسمی سهام آن است. قانون تجارت ماده 2 همین قانون اشاره مینماید: شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو این که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.
یه موجب ماده 4 لایحه اصلاح قانون تجارت ، شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود :
نوع اول – شرکت های سهامی عام هستند که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند.
نوع دوم- شرکت های سهامی خاص هستند که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است."
شرکت های سهامی عام و خاص از جمله شرکت های سرمایه محسوب می شوند. شخصیت سهام دار در این نوع شرکت ها فاقد اهمیت و اصل حاکمیت سرمایه مهم و تعیین کننده است. به عبارت دیگر تحصیلات ، سن ، ثروت ، موقعیت خانوادگی، وضعیت طبقاتی و نفوذ سهام دار هیچ گونه تاثیری بر میزان رای یا مسئولیت وی در شرکت ندارد و فقط تعداد سهام و آرای وی می تواند در نفوذ و کنترل بر شرکت سهامی موثر باشد.

  • سرمایه شرکت های سهامی

1. حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی عام 5 میلیون ریال و برای تشکیل شرکت سهامی خاص 1 میلیون ریال است. ( ماده 5 ل. ا. ق. ت )
2. سرمایه ممکن است نقدی یا غیرنقدی باشد. ( ماده 76 ل. ا. ق. ت )
3. سرمایه غیرنقدی مانند ورقه اختراع، ملک ، ابزارآلات و دستگاه های صنعتی و ... می باشد.
4. در شرکت سهامی عام، تامین سرمایه غیرنقدی فقط مختص موسسین است و پذیره نویسان نمی توانند آورده غیرنقدی داشته باشند. آورده پذیره نویسان لزوماَ باید نقدی ( پولی ) باشد، گرچه لازم نیست که ایشان تمام این آورده را به صورت نقد ( یکجا ) تادیه نمایند و ممکن است نسبت به بخشی از آن تنها تعهد به پرداخت نمایند.
5. برای تاسیس شرکت سهامی عام موسسین باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نمایند و حداقل 35 درصد بخشی را که خود تعهد کرده اند، به صورت نقد در یک حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس بسپارند و اگر قسمتی از سرمایه آن ها غیرنقد باشد، باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که حساب باز شده است، تودیع نمایند. ( ماده 6 ل. ا. ق. ت )
6. در شرکت سهامی عام بقیه سرمایه شرکت یعنی حداکثر 80 درصد آن توسط مردم تامین می گردد. آن بخش از سرمایه شرکت که توسط مردم تامین می گردد، حتماَ بایستی به صورت نقدی ( پولی ) تامین گردد و نمی تواند به صورت غیرنقد باشد. فقط سهام موسسان می تواند به صورت غیر نقد باشد.
7. در شرکت سهامی خاص اگر سرمایه نقدی باشد باید حداقل 35 درصد آن در ابتدای امر تادیه گردد و اگر بخشی از آن غیرنقد باشد باید تمام قسمت غیرنقدی در همان ابتدای تاسیس تادیه گردد.
8. استفاده از وجوهی که در حساب شرکت در شرف تاسیس است تا قبل از ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها ممکن نیست. ( ماده 22 ل. ا. ق. ت )

  • الزامات در خصوص تامین سرمایه در شرکت های سهامی

توجه داشته باشید که در شرکت های سهامی سه الزام مهم درباره سرمایه وجود دارد :
1. حداقل 20 درصد سرمایه توسط خود موسسین تعهد گردد. ( ماده 6 ل. ا. ق. ت )
2. حداقل 35 درصد از قسمتی که توسط خود موسسین تعهد شده است، نقداَ در حساب شرکت در شرف تاسیس، تادیه گردد. ( ماده 6 ل. ا. ق. ت )
3. بقیه مبلغی که توسط موسسین تعهد نشده است باید توسط پذیره نویسان تعهد شود و مبلغی از آن که در اعلامیه پذیره نویسی الزامی شده است، نقداَ تادیه شود. ( بند 11 ماده 9 و ماده 16 ل. ا. ق. ت )
4. حداقل 35 درصد کل سرمایه ای که توسط خود موسسین و پذیره نویسان تعهد شده است، نقداَ در حساب شرکت در شرف تاسیس، تادیه گردد؛ یعنی جمع پرداختی نقدی موسسین و پذیره نویسان باید حداقل 35 درصد کل سرمایه شرکت باشد. ( ماده 16 ل. ا. ق. ت )

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

برای مثال اگر سرمایه یک شرکت سهامی ده میلیون تومان باشد حداقل دو میلیون تومان آن باید توسط موسسین تعهد گردد و از این دو میلیون تومان ، حداقل باید هفتصد هزار تومان نقداَ در حساب شرکت در شرف تاسیس، تادیه گردد و حداقل سه میلیون و پانصد هزار تومان، جمعاَ توسط موسسین و پذیره نویسان تقداَ در حساب شرکت در شرف تاسیس تادیه گردد و حداقل سه میلیون و پانصد هزار تومان ، جمعاَ توسط موسسین و پذیره نویسان نقداَ در حساب شرکت در شرف تاسیس تادیه گردد. حال اگر موسسین هفتصد هزار تومان را نقداَ تادیه نمودند، تادیه دو میلیون و هشتصد هزار تومان به صورت نقد بر عهده پذیره نویسان است و اگر موسسین دو میلیون تومان را نقداَ تادیه نمایند، تادیه یک میلیون و پانصد هزار تومان به صورت نقد بر عهده پذیره نویسان است.

[ بازدید : 6 ]

[ يکشنبه 27 اسفند 1402 ] 16:02 ] [ fediii ]

[ ]

روش های پر کردن دندان سوراخ شده

علائم سوراخ شدن اولیه دندان

در مراحل اولیه پوسیدگی دندان ، ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنید.کامپوزیت دندان در رشت  اگر با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم از دندان‌های خود مراقبت نکنید، با گذشت زمان حفره‌ها عمیق و دردناک می‌شوند. اما نشانه‌های اولیه حفره‌ها شامل لکه‌های سفیدی است که در نواحی آسیب‌دیده دندان ایجاد می‌شود که نشان‌دهنده شکسته شدن آن قسمت است. یک سوراخ اولیه ظاهر می‌شود که رنگ قهوه ای روشن را نشان می‌دهد.

علائم پوسیدگی شدید دندان

 پوسیدگی اولیه دندان در صورت مداوا نشدن تا مراحل میانی و پایانی خود پیش می‌رود. در این شرایط یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه خواهید کرد. 

  • درد شدید در دندان آسیب دیده
  • حساسیت به غذاهای خیلی سرد یا گرم
  • تورم صورت
  • ایجاد چرک در اطراف دندان‌های آسیب دیده

درمان اولیه دندان سوراخ شده

اگر دردی در دندان سوراخ شده خود تجربه نکردید، می‌توانید بامسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و مراقبت از دندان از آن مراقبت کنید. اگر درد بخشی از مشکل است، ژل‌های بی حس کننده بدون نسخه می‌توانند کمک کننده باشد. پس از مراجعه به دندانپزشک، احتمالاً بعد از رفع حفره، روکش یا عصب کشی دریافت خواهید کرد.

دلایل ایجاد سوراخ در دندان

در بیشتر موارد، حفره‌ها ناشی از بهداشت نامناسب دندان هستند. با این حال، ممکن است به دلیل عوامل زیر نسبت به دیگران مستعدتر باشید:

  • رژیم غذایی نامناسب: در صورت مصرف زیاد غذاهای شیرین، احتمال ایجاد سوراخ دندان افزایش می‌یابد. شکر، سوختی را که برای تشکیل پلاک اسیدی مناسب است را فراهم می‌کند. سوراخ‌های دندان عمدتا به دلیل مواد غذایی شیرین و باکتری‌هایی که تقریباً همیشه در دهان شما وجود دارند ایجاد می‌شوند. برخی از باکتری‌ها بی ضرر هستند (فلور طبیعی)، در حالی که برخی دیگر مضرند. هنگامی‌که باکتری‌های مضر با مواد غذایی شیرین تعامل می‌کنند، پلاک تشکیل می‌دهند. پلاک یک جزء اسیدی است که باعث فرسایش دندان‌ها می‌شود. اگر دندان‌های خود را بعد از غذا تمیز نکنید، پلاک جمع و سفت می‌شود. اگر پلاک برداشته نشود، در نهایت سوراخ‌هایی در دندان شما ایجاد خواهد ‌شد.
  • تولید کم بزاق: بزاق برای شستن پلاک دندان‌ها بسیار مهم است. همچنین دارای خواصی است که با اثرات اسیدی پلاک‌ها مقابله می‌کند. برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی و شل کننده‌های عضلانی، می‌توانند تولید بزاق شما را کاهش دهند.
  • سن: نوزادان، کودکان نوپا و افراد با سن بالا، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد حفره هستند. اگر شما یک فرد مسن هستید، شانس شما به دلیل عقب‌رفتگی لثه و دندان‌های فرسوده افزایش می‌یابد.
  • مصرف کم فلوراید: فلوراید یک ترکیب ضروری برای دندان شماست. فلوراید به تقویت دندان کمک می‌کند و از آسیب ناشی از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
  • دندان قروچه: در صورت فشار دادن و ساییدن دندان‌ها که به آن دندان قروچه می‌گویند ممکن است سوراخ روی دندان ایجاد شود. دندان قروچه در شب رایج است اما باید درمان شود. ساییدن مداوم مینای دندان (قسمت سفید دندان) باعث ایجاد ترک می‌شود. این ترک‌ها می‌توانند به اندازه ای بزرگ شوند که سوراخ‌های دندان را ایجاد کنند.

انواع پر کننده‌های دندان سوراخ شده

  •  پرکردن امالگام نقره : این نوع پرکننده از مواد معدنی چون قلع، روی، مس و جیوه تشکیل شده است و معمولاً ماندگاری طولانی‌تری نسبت به بعضی از گزینه‌های دیگر دارد. از لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه تر است. اما این پرکردن اغلب زیبایی ظاهری مناسبی ندارد و در برابر تغییرات دما حساسیت نشان می‌دهد.
  •  پرکردن کامپوزیت : این نوع پرکننده از مواد پلاستیکی و رزین تشکیل شده است و می‌تواند با رنگ دندان تطابق داشته باشد. این گزینه اغلب برای نیازهای زیبایی و تطبیق با رنگ دندان‌ها انتخاب می‌شود. ماندگاری آن حدود ۴ تا ۶ سال با توجه به میزان مراقبت از دندان‌ها متغیر است.
  • پرکردن سرامیکی: این نوع ماده پر کننده از مواد چینی تشکیل شده است و بیشترین مقاومت را در برابر لکه و سایش دارد. با این حال، قیمت آن ممکن است بالاتر از سایر گزینه‌ها باشد و به خوبی برای حفره‌های بزرگ استفاده نشود. طول عمر آن معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال هاست.
  • پر کردن گلاس آینومر: این نوع پرکردن از ترکیب شیشه و اکریلیک ساخته شده و معمولاً برای کودکان استفاده می‌شود. گلاس آینومر مقاومت کمتری دارد و ضعیف‌تر از رزین کامپوزیت است.
  • آمالگام پلاتینیوم: از این ماده پر کننده معمولاً در شرایط خاص و با ویژگی‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان سوراخ در دندان

سوراخ‌های روی دندان‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند باعث آسیب دائمی‌ شوند. درمان حفره‌ها به شدت آنها بستگی دارد، گزینه‌های درمانی شامل درمانهای خانگی، پر کردن دندان، روکش دندان و عصب کشی دندان است. در ادامه با هر کدام از این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

درمانهای خانگی

برخی از محتواهای آنلاین نشان می‌دهد که درمان‌های خانگی می‌توانند پوسیدگی دندان را درمان کنند، اما این درست نیست. هیچ راهی برای پر کردن حفره دندان یا درمان آن در خانه وجود ندارد.

بهترین چیزی که می‌توانید به آن امیدوار باشید، تسکین علائم پوسیدگی است. بهتر است برای درمان مناسب سوراخ دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

با این حال، محصولاتی در داروخانه وجود دارند که می‌توانند به شما در مقابله با درد مرتبط با پوسیدگی کمک کنند. همچنین ژل‌های بی حس کننده بدون نسخه می‌توانند کمک کننده باشند. شستشوی دهان با آب نمک گرم نیز می‌تواند به کاهش درد و عفونت کمک کند. 

بدیهی است که درمان‌های خانگی گزینه درمانی ارزان‌تری هستند و بسیاری از مسکن‌های داروخانه‌ای قیمت پایینی دارند. اما باز هم، تنها گزینه‌هایی برای درمان موقت درد هستند. روش‌های کاهش درد خانگی و درمان‌های خانگی به مشکل اصلی پوسیدگی دندان رسیدگی نخواهند کرد.

پرکردن دندان

دندانپزشکان می‌توانند از مواد پرکننده مانند رزین برای ترمیم سطح فرسایش یافته دندان استفاده کنند. دندانپزشک ابتدا قسمت پوسیده دندان شما را برمی‌دارد و سپس با استفاده از پرکننده دندان، سوراخ‌ها را دوباره پر می‌کند.

بیمه دندانپزشکی معمولاً تمام یا برخی از هزینه‌های پر کردن را پوشش می‌دهد. بدون بیمه، پر کردن ‌هزینه بالایی دارد. رایج ترین انواع پرکننده آمالگام نقره است که قیمت مناسب تری نسبت به سایر مواد پر کننده دندان دارد. پر کننده پرسلن که به آن اینله نیز می‌گویند ممکن است گران تر از سایر موارد باشد.

روکش‌ها

اگر حفره و پوسیدگی به بیشتر قسمت‌های دندان شما پیشرفت کرده باشد، ممکن است نیاز به روکش داشته باشید. دندانپزشک ابتدا قسمت‌هایی از دندان شما را برمی‌دارد و سپس یک روکش دندان مصنوعی روی دندان آسیب دیده قرار می‌دهد.

روکش‌ها می‌توانند گران باشند. بسیاری از طرح‌های دندانپزشکی بخشی یا تمام هزینه‌های یک روکش را که برای اهداف دندانپزشکی (به جای اهداف زیبایی) مورد نیاز است، پوشش می‌دهند. سایر روش‌ها، مانند پر کردن موقت یا عکس‌برداری با اشعه ایکس نیز لازم است که در صورت نداشتن بیمه باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت نمایید.

عصب کشی

عصب کشی حفره‌هایی را درمان می‌کنند که پوسیدگی در آنها خیلی شدید باشد. در این شرایط پوسیدگی به پالپ دندان که قسمت داخلی دندان است گسترش یافته است. در طول عصب کشی، دندانپزشک ابتدا پالپ آسیب دیده را خارج می‌کند و سپس با ماده پر کننده گوتاپرکا آن را پر می‌کند. 

عوارض عدم درمان دندان سوراخ شده

در صورت مشاهده هر گونه سوراخ در دندان‌های خود، فورا اقدام کرده و آن را درمان کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است با برخی از عوارض دندانی زیر رو به رو شوید.

  • از دست دادن استخوان یا پوکی استخوان فک
  • شکستگی دندان
  • عفونت استخوان
  • آبسه دندان
  • دندان درد شدید
  • مشکل در جویدن، که ممکن است باعث مشکلات تغذیه ای شود

راه تشخیص پوسیدگی دندان

دندانپزشکان در مورد میزان دردی که احساس می‌کنید سوال می‌کنند و سپس یک معاینه فیزیکی برای مشاهده ماهیت سوراخ انجام می‌دهند. معاینه دندان به وسایلی مانند منبع نور، آینه دندان و کاوشگر نیاز دارد. رادیوگرافی دندان (اشعه ایکس) نیز ضروری است، به خصوص اگر حفره‌ها بین دندان‌ها باشد.

راه‌های جلوگیری از سوراخ شدن دندان

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از سوراخ شدن دندان، مسواک زدن منظم است. سایر راه‌ها برای جلوگیری از سوراخ شدن دندان عبارتند از:

  • رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد را کاهش دهید. همچنین از غذاهایی که تمایل به چسبندگی به دندان‌های شما دارند اجتناب کنید. نوشیدن آب بین وعده‌های غذایی به شستشوی دهان از قندهای اضافی کمک می‌کند. کاهش مصرف قند می‌تواند به کاهش حساسیت شما به پوسیدگی کمک کند. بدیهی است که این کار نمی‌تواند به حفره موجود کمک کند اما حداقل بدتر نمی‌شود.

  • نخ دندان بکشید

مسواک زدن کافی نیست نخ دندان کشیدن به تمیز کردن قسمت‌هایی از دندان‌ها کمک می‌کند که با مسواک به آن‌ها دسترسی ندارید.

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری‌های دهان از جمله پوسیدگی دندان است.

  • خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

فلوراید ماده معدنی است که به بیشتر خمیردندان‌ها اضافه می‌شود تا دندان‌هایمان سالم و قوی بماند. خمیر دندان‌های حاوی فلوراید را برای کمک به سلامت دندان‌های خود انتخاب کنید.

  • مواد غذایی لازم برای سلامت دندان‌ها را استفاده کنید

افزودن برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی به رژیم غذایی می‌تواند به معکوس کردن پوسیدگی دندان کمک کند. ویتامینC، D، کلسیم و آهن را امتحان کنید.

چگونه سوراخ دندان را در خانه پر کنیم؟

به طور کلی، شما نمی‌توانید سوراخ دندان را در خانه پر کنید. اما می‌توانید برخی از روش‌ها را برای مقابله با پوسیدگی دندان امتحان کنید. در نهایت بهترین و تنهاترین راه مراجعه به دندانپزشک است. در ادامه برخی از راه های خانگی برای کاهش درد و علائم عفونت دندان را بررسی می کنیم.

  • استفاده از روغن گیاهی

می‌توانید برای کاهش درد یک قاشق چای خوری روغن (معمولاً نارگیل یا کنجد) روی دندان خود بگذارید و آن را بین دندان‌ها و لثه‌ها به مدت ۲۰ دقیقه، هر روز بچرخانید. بله، این بهترین راه برای درمان حفره‌ها نیست، اما می‌تواند پیشرفت عفونت حفره‌های دندان را کاهش دهد.

  • ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی ساده است که سلامت عمومی ‌بدن و حتی دندان را بهبود می‌بخشد. آلوئه ورا عمدتاً به عنوان مرطوب‌کننده یا چیزی که می‌تواند به تسکین سوختگی کمک کند، شناخته می‌شود. اما برای بهبود دندان‌ها نیز بسیار مفید است.

  • بهداشت خوب دندان

تا حد زیادی بهترین راه برای مقابله با سوراخ در دندان این است که روال استفاده از نخ دندان و مسواک زدن خود را افزایش دهید. در حالی که مسواک زدن سوراخ خالی و حفره‌های بزرگ را پر نمی‌کند، اما شکاف‌های کوچک و حفره‌های کوچک را می‌توان به راحتی با بهبود بهداشت دندان رفع کرد. 

آیا جوش شیرین برای دندان مناسب است؟

جوش شیرین یکی از اجزای رایج در بسیاری از خمیردندان‌هاست، به ویژه خمیردندان‌هایی که قرار است دندان‌های شما را سفید کنند.

جوش شیرین یک پاک کننده بسیار خوب است. اما باید مراقب مقدار مصرف خود باشید، زیرا جوش شیرین در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند باعث آسیب شود. بنابراین، می‌تواند دندان‌های شما را به خوبی تمیز کند. اما آیا واقعاً می‌تواند حفره‌ها را درمان کند؟ پاسخ کمی‌بله و کمی‌خیر است.

جوش شیرین قلیایی است، بنابراین می‌تواند دهان بسیار اسیدی را خنثی کند. اسید می‌تواند حتی سخت ترین مواد را از بین ببرد، بنابراین می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند. جوش شیرین بی ادعا به بازسازی لایه مینای دندان شما کمک می‌کند و شکاف‌های کوچکی را که شروع به تشکیل شده اند می‌بندد. 

جوش شیرین همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند از آسیب و پوسیدگی جلوگیری کند و در نتیجه از دندان‌های شما محافظت کند. استفاده از جوش شیرین می‌تواند به پاکسازی سریع رسوبات پلاک کمک کند. پلاک می‌تواند به مرور زمان منجر به پوسیدگی و حفره شود.

[ بازدید : 4 ]

[ يکشنبه 27 اسفند 1402 ] 15:33 ] [ fediii ]

[ ]

جراحی اپیکو چیست؟

اپیکواکتومی یا جراحی اپیکو چیست؟

اولین قدم برای درک جراحی اپیکو این است که اطلاعاتی در مورد آناتومی دندان به دست آورید.کامپوزیت دندان در رشت  داخل دندان شما با بافت نرمی به نام پالپ پر شده که شامل عروق خونی و اعصاب می شود. پالپ از بالای دندان که تاج نیز نامیده می شود تا ریشه دندان جایی که به سیستم گردش خون و عصب شما متصل است کشیده می شود. 

بافت اطراف نوک ریشه شاید پس از یک دوره درمان ریشه دوباره عفونی و دردناک شود. رایج ترین عمل جراحی که برای نجات دندان های آسیب دیده استفاده می شود، اپیکواکتومی یا برداشتن انتهای ریشه است. 

از این عمل برای تشخیص محل شکستگی، محل عفونت یا کانال‌های پنهانی که در عکس‌برداری با اشعه ایکس دیده نمی شوند اما باعث ایجاد درد شده اند استفاده می شود. سطوح آسیب دیده ریشه یا استخوان اطراف نیز ممکن است با این روش درمان شوند.

نکته: پس از چند مرحله درمان کانال ریشه یا در مواردی که بریج روی دندان قرار دارد اگر کانال ریشه عفونی و دردناک شد دندانپزشک جراحی اپیکو را پیشنهاد می دهند.

توجه: دندان‌ها معمولاً بر اساس نوع آنها  بین ۱ تا ۳ ریشه دارند. به همین دلیل هر دندان می تواند چندین کانال ریشه داشته باشد.

قبل از جراحی اپیکو چه کار هایی باید انجام دهیم؟

  • مشاوره با متخصص دندانپزشکی در مورد وضعیت فعلی دندان شما
  • گرفتن عکس با اشعه ایکس از دندان آسیب دیده و استخوان اطراف
  • رعایت توصیه های مراقبتی قبل از عمل از جمله دهانشویه ضد میکروبی، دارو برای کاهش التهاب، مصرف آنتی بیوتیک

مراحل انجام جراحی اپیکو 

اگر در مورد جراحی اپیکواکتومی استرس دارید، خیالتان راحت باشد که این عمل توسط متخصصین دندانپزشکی آموزش دیده و با در نظر گرفتن بهترین شرایط برای شما انجام می شود. در ادامه مراحلی که دندانپزشک در جراحی انجام می دهد را با هم بررسی می کنیم:

  • تزریق بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف بافت عفونی 
  • ایجاد برش در بافت لثه و نمایان شدن استخوان و بافت ملتهب اطراف آن
  • برداشتن بافت ملتهب یا عفونی همراه با نوک ریشه
  • پر کردن انتهای ریشه با مواد مخصوص و مهر و موم کردن آن
  • استفاده از چند بخیه برای کمک به بهبودی سریعتر

متخصص دندانپزشکی شما ممکن است در حین جراحی آپیکو قبل از بستن لثه‌ها برای اطمینان از صحت، یک عکس رادیوگرافی بگیرد. طول این روش بر اساس محل دندان، پیچیدگی ساختار ریشه و نیازهای فردی شما متفاوت خواهد بود.

بعد از عمل اپیکواکتومی چه اتفاقی در انتظار شماست؟

احتمالاً پس از اپیکواکتومی کمی درد یا ناراحتی را تجربه خواهید کرد. اما در حین عمل بافت عفونی با کمک آمپول بی حسی برداشته می شود و دردی احساس نمی کنید. 

برای جلوگیری از آسیب رساندن به دهان یا محل بخیه، در حالی که هنوز بی حسی دارید از خوردن خودداری کنید.

از آنجایی که در اپیکواکتومی بافت عفونی از بین می رود، احساس بهتری نسبت به قبل از جراحی خواهید داشت.

زمان طبیعی بهبودی کامل دندان پس از جراحی چقدر است؟

 به گفته انجمن اندودنتیست های آمریکا، درد پس از جراحی اپیکو به طور کلی کم است. افراد بسیاری روز بعد از جراحی به روال عادی خود باز می گردند. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان اطراف ریشه به طور کامل بهبود یابد.

اقدامات لازم بعد از اپیکواکتومی

  • از کشیدن سیگار و خوردن غذاهای ترد که باعث آسیب رساندن به بخیه ها می شود خودداری کنید.
  • داروها را طبق دستور مصرف کنید و دستورالعمل های مراقبتی که دندانپزشک به شما توصیه می کند را اجرا کنید.
  • از مسکن های بدون نسخه یا ضد التهاب برای کمک به ناراحتی یا تورم استفاده کنید.
  • اگر بخیه های شما نیاز به کشیدن دارند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. 
  • کمپرس سرد یا کیسه یخ را به مدت بیست دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بیست دقیقه استراحت کنید. 
  • با توجه به آنکه این عمل ممکن است چالش برانگیز و پیچیده باشد اما جراحی اپیکو نسبت به درمان بار اول ریشه، زودتر بهبود پیدا می کند. 

نکته مهم: اگر علائم غیرعادی یا درد زیاد را تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. مراقب درد غیرعادی، تورم، بی حسی یا علائم عفونت مانند ترشحات به داخل دهان باشید.

خطر و عوارض احتمالی اپیکوکتومی دندان چه می تواند باشد؟

هر روش دندانپزشکی به طور کلی عوارض یا شکست دارد. اما متخصص دندانپزشکی تنها در صورتی که بداند عمل با موفقیت انجام می شود پیشنهاد جراحی اپیکو را می دهد. اگر این روش موفقیت آمیز باشد، برای همیشه در طول عمر دندان شما اثر بخش خواهد بود. اما اگر موفقیت آمیز نباشد، ممکن است مجبور شوند یک روش دیگر را انجام دهند یا دندان شما را بکشند.

جراحی در نزدیکی نوک ریشه ممکن است کمی خطر آسیب عصبی را به‌همراه داشته باشد.

چرا جراح دندانپزشک جراحی اپیکوتومی را پیشنهاد می کند؟

اگر عفونت بعد از کانال ریشه ایجاد شود و ادامه یابد، ممکن است اپیکواکتومی ، که به عنوان جراحی انتهای ریشه نیز شناخته می‌شود، ضروری باشد. اگر این جراحی به شما پیشنهاد شد، به این معنی است که دندان شما با درمان ریشه معمولی قابل نجات نیست. اغلب، تنها جایگزین اپیکواکتومی،کشیدن دندان است که ممکن است بر دندان‌های مجاور که سالم هستند تأثیر بگذارد. هدف جراحی اپیکو حفظ عملکرد دندان طبیعی شماست.

[ بازدید : 5 ]

[ يکشنبه 27 اسفند 1402 ] 14:37 ] [ fediii ]

[ ]

تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت ضد یخ | سیال رادیاتور خودرو با خواص ضدیخ و ضد جوش

سیال رادیاتور خودرو با خواص ضدیخ و ضدجوش

ضد یخ یک جز حیاتی در رادیاتور خودرو است.هود لامینار در واقع به بیان عامیانه به سیالی که در رادیاتور خودرو در جریان است و خاصیت خنک کنندگی و ضد یخ زدگی دارد، ضد یخ گفته می شود. این مایع دمای موتور را در دمای بهینه ای نگه می دارد و به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور کمک و از انجماد محافظت می کند. ضد یخ یک ماده شیمیایی پیچیده است و باید توسط افراد متخصص تولید و به آزمایش گذاشته شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت ضد یخ را معرفی کنیم. تمام تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز را می توانید با بهترین قیمت از رویان ایران، بزرگ ترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، خریداری نمایید.

فرمولاسیون سیال رادیاتور خودرو با خواص ضدیخ و ضد جوش

فرمولاسیون کلی ترکیب سیال رادیاتور خودرو که دارای خواص ضد یخ و خنک کننده است، در این مقاله آورده شده است. اما در نظر داشته باشید تولید هر محصولی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و باید تحقیقات بازار به درستی انجام شود. از طرفی این فرمولاسیون کلی است و باید متخصصان در آزمایشگاه تحقیق و توسعه آزمایش هایی را برای رسیدن به بهترین فرمولاسیون با مواد اولیه با صرفه اقتصادی بالا انجام دهند.

  • مونواتیلن گلیکول (95%)
  • آب دیونیزه بدون یون و املاح معدنی (2%)
  • بنزوتری آزول (1%)
  • 2-اتیل هگزانوئیک اسید (1.2%)
  • مونواتانول آمین (0.6%)
  • آنتی فوم (0.2%)

تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت ضد یخ

ضد یخ یا خنک کننده موتور جز حیاتی در خودروها است. البته سیالاتی با ویژگی های مشابه اما ترکیبات متفاوت نیز در موتور تجهیزات صنعتی نیز استفاده می شوند که دمای موتور هنگام کار کردن و روشن بودن در محدوده مشخصس حفظ شود. از آنجایی که  این سیالات نقش بسیار مهمی در عملکرد درست موتور دارند و در تماس با سایر اجزای خودرو هستند، بسیار مهم است که قبل از استفاده تست های کنترل کیفیت مطابق استانداردها و با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دقیق روی آن ها انجام شود تا باعث خوردگی و تخریب اجزای خودرو نشود.

در ادامه با مهم ترین تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت ضد یخ آشنا خواهید شد.

رفراکتومتر

برای اندازه گیری غلظت ضدیخ باید از رفراکتومتر استفاده شود. رفراکتومتر که وسیله آنالیز آزمایشگاهی نوری است که می تواند ضریب شکست نمونه مورد نظر را محاسبه کند. از طریق ضریب شکست می توان غلظت و خلوص سیال رادیاتور را محاسبه کرد. از طریق غلظت به دست آمده می توان چگالی آن را نیز به دست آورد. بنابراین با استفاده از یک رفراکتومتر به راحتی می توان چهار پارامتر مختلف خلوص، ضریب شکست، غلظت و چگالی را بررسی کرد.

ویسکومتر

ویسکومتر مقاومت ضدیخ در برابر جریان را اندازه گیری می کند. ویسکوزیته سیال رادیاتور نقش بسزایی در جریان آن و خواص انتقال حرارت دارد. همچنین در شرایط مختلف دمایی مقدار سیالیت متغیر است. ویسکومتر می تواند به پژوهشگران کمک کند خواص فیزیکی ضدیخ یا خنک کننده را در شرایط مختلف دمایی که در رادیاتور خودرو پیش می آید، پیش بینی و نحوه عملکرد آن را در آن شرایط دمایی بررسی کنند. این داده ها به تعیین اینکه آیا ضد یخ به طور موثر از موتور در برابر یخ زدن یا گرم شدن بیش از حد محافظت می کند، کمک می کند.

pH متر

اندازه گیری سطح pH اطلاعات ارزشمندی درباره اسیدی یا قلیایی بودن محصول تولید شده به دست می  دهد. با کمک عدد pH می توان پایداری شیمیایی ضد یخ را بررسی کرد. حفظ سطح pH صحیح بسیار مهم است، زیرا عدم تعادل این پارامتر می تواند منجر به خوردگی در موتور و احتمال آسیب به آن شود.

هدایت سنج

با استفاده از هدایت سنج می توان میزان خواص شیمیایی محصول و رسانایی الکتریکی آن را مورد بررسی قرار داد. رسانش الکتریکی نیز مانند pH عاملی است که می تواند باعث بروز خوردگی در موتور شود.

طیف سنج جذب اتمی

با استفاده از دستگاه جذب اتمی می تواند ناخالصی های فلزی که در ترکیب سیال وجود دارند شناسایی و کمیت آن ها را بررسی کرد.

اسپکتروفوتومتر فرابنفش-مرئی و مادون قرمز

این دستگاه طیف سنجی با تابش نور در محدوده های فرابنفش یا مادون قرمز به نمونه، اطلاعات ارزشمندی در مورد ساختار شیمیایی ضدیخ و ناخالصی های احتمالی ارائه می کند.

تست نقطه انجماد

اندازه گیری دمای انجماد در ضدیخ بسیار مهم است. نقطه انجماد ضد یخ نشان دهنده کمترین دمایی است که در آن می تواند بدون یخ زدن در حالت مایع باقی بماند که برای ضدیخ خودرو ویژگی بسیار مهمی است.

دیونایزر آزمایشگاهی

از آنجایی که یون ها و املاح معدنی که در شرایط عادی در آب وجود دارند، منجر به تغییر خواص، کاهش عملکرد ضدیخ و افزایش احتمال خوردگی موتور به وسیله سیال رادیاتور خودرو می شوند، حتما باید از آب دیونیزه که به وسیله   دیونایزر ازمایشگاهی تصفیه می شود، در تهیه و آزمایش ها ضد یخ استفاده کرد.

میکسر آزمایشگاهی

برای تهیه ضدیخ در آزمایشگاه برای مراحل تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت استفاده از میکسر ازمایشگاهی با پره مناسب  برای هم زدن کامل اجزا ضروری است.

[ بازدید : 4 ]

[ شنبه 26 اسفند 1402 ] 19:53 ] [ fediii ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]